Foto: Miriam Järlesjö

Axfoods säljlyft – slår index igen och levererar rekordresultat

Axfood fortsätter att plocka marknadsandelar. Dagligvarujätten växte snabbare än branschindex även under det tredje kvartalet. ” Willys fortsätter att utmärka sig med en fantastiskt fin utveckling”, säger Klas Balkow, vd och koncernchef.
Annons:
Text: Andreas Dyrberg Skog
Annons:

Axfoods nettoomsättning steg med 5,7 procent till 12,7 miljarder kronor under det tredje kvartalet.

Butiksomsättningen steg med 6,7 procent. Det är betydligt bättre än branschen totalt, som ökade med 3,5 procent, enligt Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel och HUI Research.

– Willys fortsätter att utmärka sig med en fantastiskt fin utveckling där utrullningen av e-handelserbjudandet till fler orter och butiker har bidragit till att göra Willys allt mer relevant för fler kunder. Vidare ser vi en positiv tillväxt för Hemköps butiksförsäljning inklusive franchise, nu med draghjälp från tillskottet av Östenssons nio butiker från och med 1 september, säger Klas Balkow i en kommentar.

Rörelseresultatet steg från 620 miljoner kronor till 715 miljoner kronor under tredje kvartalet.

– Tredje kvartalets rörelseresultat överstiger förra årets starka utfall även utan effekten av IFRS 16. Förbättringen förklaras framför allt av den goda försäljningstillväxten i alla våra kedjor, säger Klas Balkow.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...