Axfood överlevde påsken – och krossade index: ”Fantastisk utveckling”

Påsken inföll i april men det stoppade inte Axfood. Butikernas försäljning lyfte med hela 4,1 procent. ”Vi fortsätter att ta marknadsandelar”, säger vd Klas Balkow.
Annons:
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Axfood i siffror

Nettoomsättning: 11 931 (11 444)
Rörelseresultat: 485 (435)
Nettoresultat: 354 (338)

Fotnot: Beloppen är i miljoner kronor och avser första kvartalet.

Svensk Dagligvaruhandels kvartalssiffror visar att branschens försäljning steg med 0,9 procent januari-mars i år jämfört med samma period 2018 och det överträffade Axfoods butiker med råge.

Tillväxten blev alltså 4,1 procent.

– Bakom utvecklingen ligger våra tydliga och särskiljande matkoncept som uppskattas av befintliga och nya kunder. Vi har i kvartalet ökat besöken till våra butiker och till vår e-handel, säger Klas Balkow.

Lågprisprofilerade kedjan Willys presterade som vanligt bäst och drev försäljningen med 5,3 procent under kvartalet.

– Willys fantastiska utveckling håller i sig med en betydande försäljningstillväxt, ökade marknadsandelar och stärkta marginaler.

Hemköp överträffade också index med en ökning 1,7 procent och det berodde på de handlarägda butikerna.

De egenägda backade under perioden med 0,6 procent medan franschise var upp 3,7 procent.

– Den något lägre omsättningen förklaras främst av butikskonvertering till franchise och Willys.
Axfood presenterar för första gången tillväxten online och den uppgick till 35 procent i första kvartalet.

Branschen växte med 19 procent enligt Svensk Dagligvaruhandel.

– Ett attraktivt och tillgängligt e-handelserbjudande är avgörande för att möta dagens och framtidens konsumenters köpbeteenden. Därför är det positivt att andelen av försäljningen som sker via våra e-handelskanaler och vår tillväxttakt är högre än marknaden i övrigt. Vi har kommit en bit på väg, säger Klas Balkow.

Omsättningen för Axfood Snabbgross ökade med 8,3 procent.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...