Axel Johnson – en global tillväxtraket

Axel Johnson AB är världens tredje snabbast växande detaljhandelskoncern. Det avslöjade konsultföretaget Deloitte vid ett seminarium på detaljhandelsmässan NRF Big show som pågår i New York.
Text: Susan Berzelius
Annons:

När trendgurun Ira Kalish från Deloitte i helgen presenterade företagets årliga rapport, Global Powers of Retailing, fanns svenska Axfood/Axel Johnson/Axstores för första gången med på listan över de snabbast växande detaljhandelsföretagen.

Axel Johnson driver bland annat Axfood, Åhléns, Lagerhaus och Mekonomen.

Koncernen intog tredjeplatsen efter Vipshop holdings respektive JD.com Inc, två kinesiska e-handelsföretag.

Företagen rankas efter ökningen av sin omsättning under åren 2009 till 2014. För Axel Johnson-koncernen var ökningen under perioden 49,3 procent.

Rapporten konstaterar att det finns två huvudanledningar till den kraftiga tillväxten för flera av företagen. Antingen sysslar de med e-handel eller så ha de gjort stora uppköp under perioden. Men där är Axel Johnson alltså ett undantag.

Deloitte rankar även de börsnoterade detaljhandelsföretagen efter så kallad ”Q ratio”, det vill säga företagens tillgångar utöver de finansiella. Dessa är bland annat varumärkeskännedom, innovation, kundlojalitet, marknadsdominos och kundupplevelse.

Även här håller sig svenska företag långt framme. H&M blev trea på listan som toppas av franska Hermès.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...