Avslöjar: Stadium tar sitt outletkoncept till ännu en marknad

Stadium Outlet växer utanför Sverige. I oktober firar kedjan tio år – med att öppna två butiker i Norge. ”Vi är ödmjuka inför uppgiften vi har på en ny marknad, men också väldigt taggade att få låta konceptet spridas vidare”, säger Anders Bejsy, vd för Stadium Outlet.
Text: Michael Sandsjö
Annons:

Milstolpar för Stadium Outlet

2009: Första butiken öppnar (Örebro).
2014: Första finska butiken öppnar (Vantaa).
2015: E-handel lanseras.
2018: Första cityläget för konceptet.
2019: Första butiken i Norge öppnar (Kristiansand).

Tio år efter den första etableringen i Örebro tar nu Stadium Outlet lågpriskonceptet över gränsen, till Norge.

I slutet av oktober och lite senare, under november, öppnar två butiker på vardera 1500 kvadratmeter, i Kristiansand och i Moss.

Enligt vd Anders Bejsy har Stadium Outlet länge sneglat på den norska marknaden och efter en positiv utveckling i såväl Sverige som i Finland trycker nu sportkedjan på start i grannlandet i väst.

– Norge har länge känts som ett naturligt  steg och lägena i Kristiansand och Moss känns bra ur många aspekter. Vi ser givetvis ljust på framtiden, men kommer att lära oss mycket av de här butikerna innan vi stakar ut de fortsatta planerna, säger Anders Bejsy.

Enligt den senaste årsredovisningen hade Stadium Outlet tillväxt i såväl fysiska butiker som för e-handeln. Konceptet har haft en öppningstakt kring fem till sex butiker per år.

Under verksamhetsåret 17/18 öppnades tre nya Stadium outlet-butiker i Sverige och två i Finland.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...