Foto: Jamin Pirnia

Avslöjar: Kedjan trotsar butiksdöden – planerar för 200 enheter

Ur & Penn ser utrymme för upp emot 200 butiker i Sverige. ”Flaskhalsen för oss är att hitta butikslägen”, säger vd Abed Al Saffar.
Text: Daniel Norman
Annons:

När Ur & Penns brutna räkenskapsår tog slut 30 april hade kedjan 96 butiker.

– Nu är vi uppe i totalt 115. Vi har fyra nyetableringar nu i början på nästa kalenderår, men vi jobbar för att det ska bli många fler, säger Abed Al Saffar till Market.

Kedjan ser utrymme för upp emot 200 butiker i Sverige.

– Under kalenderåret 2018 har vi etablerat omkring 20 butiker, från Trelleborg till Boden, med väldigt bra resultat. Det här året har vi byggt upp självförtroendet att vår expansionsmodell håller. Flaskhalsen för oss är att hitta butikslägen, det hade kunnat bli ännu fler annars.

Under förra räkenskapsåret gick en av kedjans franchisebutiker över i kedjedrift. Samarbetet med två andra franschisebutiker har avslutats. Ur & Penn planerar att växa på egen hand.

– Franchise var aldrig en stor affär för oss, så nu har vi bara egenägda butiker för att ha mer fokus.

Många retailers väljer att se över sitt butiksnät när e-handel växer, hur resonerar ni där?
– Det här året har vi studerat fysisk retail inom vår bransch väldigt nära. Exakt vad vi har lärt oss håller vi inom bolaget, men man kan säga att vi har fått kvitto att så länge man har disciplin och fokus på kärnaffären så är valet av kanal sekundärt, säger Abed Al Saffar.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...