Åtgärderna ett första steg – Intersports vd flaggar för fler: ”Kommer hända mycket”

Förändringarna på servicekontoret är bara ett litet steg mot det nya Intersport. Mycket mer kommer att hända – och målsättningen är hög: ”2020 ska vi vara den ledande omnikanalaktören i sportbranschen”, säger vd Marcus Wibergh.
Text: Andreas Dyrberg Skog
Annons:

Ett antal tjänster på Intersports servicekontor i Mölndal kommer att försvinna, meddelade kedjan i går.

Samtidigt ska 10-15 tjänster inrättas för att stärka Intersport digitalt.

– Anledningen att vi fattar de här besluten är att vi behöver anpassa oss efter marknaden och få ett större kundfokus, säger Marcus Wibergh.

– Det är en hårt konkurrensutsatt marknad med snabbt växande e-handel och vi har en overhead-organisation som inte är anpassad efter förutsättningarna.

Hur snabbt växer er egen e-handel?
– Jag kan inte lämna ut några exakta siffror, men vi har en extremt stark tillväxt även om det är från låga tal, säger Marcus Wibergh.

Hur ska ni satsa för att lyfta e-handeln ytterligare?
– En del av vår unikitet är att vi har ett stort butiksnät och en bra e-handel. Nu måste vi koppla ihop kanalerna och bli en omnikanalaktör. Det ska vi uppnå genom många olika åtgärder, allt från enkla saker som click and collect till satsningen på vårt nya lager som bland annat ger oss ett totalt transparent lagersaldo.

Parallellt med den digitala satsningen arbetar Intersport bland annat med en ny sortimentsstrategi och med att tydliggöra varumärket.

–  Vi behöver hitta vår position och besluta vad vi ska tillföra på marknaden, säger Marcus Wibergh.

Flera Intersport-butiker har stängt den senaste tiden. Marcus Wibergh är öppen med att butiksnätet kommer att genomgå stora förändringar även i framtiden.

– Kundernas beteende förändras och vi måste anpassa oss efter det. Våra butiker ska finnas där människor rör sig. Det kommer att innebära ännu mer ”cherry picking” av våra butikslägen.

Kommer ni att förändra butikskonceptet?
– Vi jobbar med det och det kan bli aktuellt att gå vidare med en lansering inom kort, men konceptet är fortfarande under arbete.

Adelis Equity Partners är största ägare i Intersport, men ett 40-tal handlare finns kvar. Även de är införstådda med förändringarna som genomförs i kedjan.

– De inser att marknaden förändras och att vi måste förändras med den, säger Marcus Wibergh.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...