Foto: Andreas Fransholm

Återhämtning för Inditex – men försäljningen fortsätter falla

Modejätten Inditex fortsätter att återhämta sig från pandemins effekter. Försäljningstappet minskade och resultatet förbättrades under det tredje kvartalet.
Annons:
Text: Andreas Dyrberg Skog
Annons:

Inditex, med kedjor som Zara, Pull & Bear och Massimo Dutti, tvingades hålla stängt i fem procent av butiksnätet under tredje kvartalet som en konsekvens av coronapandemin. Modekoncernen uppger också att 88 procent av butikerna var påverkade av restriktioner.

Onlineförsäljningen ökade med 75 procent under kvartalet, men det räckte inte för att kompensera tappet i fysisk butik.

Försäljningen sjönk med totalt 14 procent till 6,1 miljarder euro under det tredje kvartalet. Det är ändå en förbättring jämfört med andra kvartalet (-31 procent) och första kvartalet (-44 procent).

Nettoresultatet för tredje kvartalet blev starkare än vad marknaden hade förväntat sig: 866 miljoner euro.

– De här siffrorna är ett direkt reultat av effektivt ledarskap i alla delar av företaget. De är också ett bevis på koncernens förmåga att reagera och kontinuerligt anpassa sig i en oförutsägbar omvärld, säger styrelsordförande Pablo Isla i en kommentar.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...