Årskrönika: 2017 blev omställningarnas år på en tuffare marknad

E-handeln fortsatte att rusa och skapade nya köpmönster, tryck på distributionen och paketkaos hos ombuden. Kampen om kunderna ökade och klimatet hårdnade med terrordåd och ökad brottslighet. Trycket från omvärlden gjorde 2017 till förändringarnas år.
Text: Kalle Östgren
Annons:

JANUARI
Baksmälla efter Black Friday

När detaljhandeln summerar julhandeln är det ett nytt rekord – men inte lika starkt som väntat. Orsaken som pekas ut: Black Friday. Också november månads köpfest slog rekord, men nu visar sig konsekvenser av den enorma ökningen och Black Friday pekas för första gången tydligt ut som ett hot mot julhandeln. ”Black Friday tar mycket från den traditionella julhandeln”, säger Peter Markstedt, grundare och ordförande för Kidsbrandstore.

Tre snackisar
• Gallerix ansöker (igen) om företagsrekonstruktion.
• Dea Axelsson i konkurs (och tas senare över av Mellby gård).
• Lidls nya i Växjö (nr 169) utses till Sveriges grönaste butik.

FEBRUARI
Handels blåser till strid

Förra året löpte det treåriga avtalet, med de största kollektivavtalen i handeln ut och det är bäddat för strid. Parterna presenterar sina bud inför avtalsrörelsen – och sprickan är stor. ”Frysta ingångslöner”, kräver Svensk Handel. ”Nu blir det upp till kamp", kontrar Handels. Svensk Handel kräver frysta ingångslöner. Handels vill se löneökningar med 750 kronor i månaden för heltidsanställda på både butik och lager, och en höjning av lägstalönerna med samma belopp. När krutröken lagt sig efter avtalsmanglingarna har parterna enats om en löneökning på 1 575 kronor, fördelad på tre år.

Tre snackisar
• Swish är tillbaka i handeln, efter ett driftstopp sedan i maj.
• Kontroversiella kedjan American Apparel säljs och enda kvarvarande butiken i Sverige, på Kungsgatan i Stockholm, stängs.
• Den internationella handeln väntar på besked från nye presidenten Trump, bland annat om frihandel och importavgifter.

MARS
Missnöjet gror hos postombuden

E-handelsexplosionen skapar paketkaos hos postombuden. En undersökning av Markets systertidning Icanyheter visar att nästan var fjärde butik överväger att säga upp sitt avtal. Enligt Pär Bygdeson, vd för Livsmedelshandlarna, har andelen missnöjda ökat. ”Orsaken är att ersättningen inte täcker kostnaderna. Samtidigt växer paketvolymerna vilket gör att det blir dyrare för butiken för varje paket som hanteras”, säger han. Per Stenmark, handlare på Ica Kvantum i Piteå, är tveksam till att fortsätta som ombud för Postnord: ”Ersättningen måste höjas”, säger han.

Tre snackisar
• Amazon utvecklar robotstyrt och kassalöst butikskoncept.
• Sportamore, Boozt och Babyshop investerar i automatiserade lager.
• Klas Balkow går från Clas Ohlson och startar som ny vd för Axfood.

APRIL
Rutinerna fungerade när terrorn slog till

På eftermiddagen fredagen den 7 april sker terrorattacken. En lastbil körs längs shoppingstråket Drottninggatan, fyllt av shoppande kunder, och sedan takt in i Åhléns City. Fem människor dör och många skadas. Många av de närmare 200 butikerna längs gatan tog hand om chockade människor och kedjornas krisorganisationer aktiverades. ”Butiken i Åhlénshuset evakuerades och vi samlade alla medarbetare”, säger Elin Jarl, pressansvarig hos Hemköp. Säkerheten har, efter en rad dåd i omvärlden, snabbt stigit uppåt på detaljhandelns agenda. Terrordådet på Drottninggatan gjorde det på ett par sekunder till en av årets mest brännande frågor.

Tre snackisar
• Säpo öppnar för samarbete med handeln mot terrorism.
• Zalando testar geo-lokalisering som styr leveransen till mobilen.
• Kjell & Company ska bibehålla sin rekordhöga etableringstakt.

MAJ
Alla var vinnare på rekordstor handelsgala

Retail Awards, ”detaljhandelns Oscarsgala”, firar guldglittrande tioårsjubileum på Stockholm Waterfront. Tolv priser i lika många kategorier delades ut av arrangörerna – svensk handel och Market – och ett rekordstort antal branschmänniskor var på plats för att hylla vinnarna:

  • Årets tillväxtföretag: Stadium Outlet.
  • Årets butikskedja: Akademibokhandeln.
  • Årets butikskoncept: Paradiset, Stockholm.
  • Årets säkerhetslyft: Fredrik Kaati och Tobias Rydberg, Södermalmspolisens projekt Trygg i butik.
  • Årets butikssäljare: Andrea Norlander, XXL Sport och vildmark, Helsingborg.
  • Årets e-handel/omnikanal: Sportamore.
  • Årets hållbara butik/butikskedja: Filippa K.
  • Årets logistiksatsning: Elgiganten.
  • Årets kundklubb: Cervera Club.
  • Årets totala köpupplevelse: Stadium.
  • Årets butik: Rose and Born, Stockholm.
  • Årets ledare: Susanne Ehnbåge, vd Netonnet.

Tre snackisar
• Media Markt ser ljuset. Förlusten 2016 redovisas till 209 miljoner kronor, en förbättring jämfört med året innan på 21 miljoner.
• JC räddas när fordringsägarna går med på ackordsförslaget.
• Team Sportia lanserar outlet. Första butiken öppnar i Haparanda.

JUNI
Coop Sverige delas i två delar – och ledningen förnyas

2017 är ett lika viktigt som turbulent år för kooperationen, då många av de senaste tre årens förändringar faller på plats. Coop Sverige vände till svarta siffror redan 2015 – två år före plan – och det senaste helårsresultatet visar att lönsamheten förbättrats ytterligare.

Strax därefter organiserar Coop Sverige om och n ny affärsmodell klyver bolaget i två delar. Därmed separeras grossiströrelse och butiksdrift – och samtidigt kommersialiseras logistiken på samma sätt som hos Ica och Axfood.

Coop Sverige får ansvar för inköp, kategori, logistik och marknad. Nybildade Coop Butiker och Stormarknader (CBS) tar hand om butiksdriften, med Christian Wijkström som vd.

I samband med delningen lämnar Anders Sundström ordförandeposten i Coop Sverige – och under 2018 också KF – tillsammans med Sonat Burman-Olsson som avgår som vd för Coop Sverige med budskapet ”Uppdraget slutfört”. Hon ersätts av Magnus Johansson, närmast från vd-jobbet hos Mekonomen och tidigare vd för Coop Inköp och logistik.

Kooperationen har vänt många års förluster till två år med plusresultat, moderniserad organisationen, uppfräschade butiker och – inte minst – rätade ryggar. ”Vändningen var avgörande. En lönsamhet i botten är en förutsättning för att kunna utvecklas. Nu adderar vi marknad och tillväxt”, summerar Tommy Ohlström, vd för ägarbolaget KF.

Tre snackisar
• Expert skyltas om till Power – som fortsätter offensiven i Norden.
• Cervera inleder smaarbete med Urb-it i Stockholm
• Elon startar B2B-samarbete med Stena Fastigheter.

JULI
Frågan som ökar oron: ”Vad händer när det vänder?”

Sommar är inte bara tid för semester, utan också för en hel del diskussion och eftertanke. Handelns företrädare träffas i Almedalen på Gotland och pratar miljö, säkerhet och ekonomi.

Här lyfter HUI ämnet att det efter 20 år av obruten tillväxt för detaljhandeln kan vara en lågkonjunktur i antågande. Att den kommer är säkert – när är mindre klart. Under rubriken ”Vad händer när det vänder?” presenterade HUI en rad farhågor kring vilka konsekvenser en lågkonjunktur får för detaljhandeln i Sverige. Seminariet på Handelns hus i Almedalen var välbesökt.

– Vi har hittills inte kombinerat lågkonjunktur med till exempel e-handel. När digitaliseringen nu växer i procent kommer det att göra skillnad i fysisk yta. Med stor sannolikhet kommer vi att få se färre men större handelsföretag och också en betydligt tuffare konkurrens från andra länder, säger Jonas Arnberg, vd för HUI.

Tre snackisar
• Anders Ygeman öppnar för tillträdesförbud i butiker.
• Modejättarna överens: ”Nyproduktionen är största miljöboven”
• Fortsatt raketökning för vegetariskt i matbutikerna.

AUGUSTI
Elgigantens sortiment ska bli tre gånger så stort

Elgigantens försäljning rusade förra året, nettoomsättningen lyfte med nästan en miljard till 10,8 miljarder kronor.

Branschettan fortsätter offensiven med en jättesatsning på sortimentet, som ska expandera från ungefär 7 000 produkter till fler än 20 000. Antalet blir därmed nästan tre gånger så stort som dagens. ”Vi tänker erbjuda marknadens utan jämförelse största djup och bredd inom hemelektronik”, säger vd Niclas Eriksson.

Elgiganten kommer till exempel att ha i princip samtliga tv-modeller från alla varumärken.

Offensiven är möjlig tack vare 500-miljonerkronorsinvesteringen i det utbyggda centrallagret i Jönköping som tog hem kategorin Årets logistiksatsning på Retail Awards i maj i år.

Tre snackisar
• Ikea öppnar köks-pop-up i centrala Stockholm.
• Nina Lindvall ersätter Magdalena Persson som vd på Interflora.
• Mio växer – för 66:e månaden i rad.

SEPTEMBER
Media Markt tar nya tag och går på offensiven

Media Markt lanserar en offensiv åtgärdsplan för Sverige.

”Vi är här för att stanna”, säger vd Per Kaufmann.

18 av nuvarande 27 varuhus kommer att moderniseras i en första omgång. 100 nya medarbetare kommer att anställas.

”Vi fortsätter investera tungt i den svenska marknaden”, säger kommunikationschefen Anna Sjödin.

Media Markt siktar också på att öppna nya varuhus i Sverige, två nya etableringar ligger närmast i planen.

”Vi ligger i slutförhandling med fastighetsägaren för att nytt varuhus i Stockholm”, säger Per Kaufmann.

En viktig del av planen är också att ytorna krymps i samtliga moderniserade varuhus.

Syftet är att skapa mindre, modernare och omnikanalanpassade enheter och samtidigt minska kostnaderna.

”Också här pågår förhandlingar. Vilka aktörer som går in i de lediga ytorna avgörs lokalt”, säger Per Kaufmann.

Tre snackisar
• Tårtkalas när Ica-butikerna firar 100-årsjubileet.
• Daniel Wellington: ”Vi ska öppna 300 butiker globalt”.
• Postnord lanserar kvällsleverans.

OKTOBER
Ikea inviger nya e-handelslagret i Arlandastad

Nu ska möbeljätten nå de viktiga kunderna i huvudstadsregionen betydligt snabbare än tidigare, då distributionen sköttes från Torsvik utanför Jönköping.

Under pompa och ståt, tillsammans med Bring-medarbetare, invigs Ikeas nya e-handelslager i Arlandastad.
”En smartare och snabbare distribution är en grundförutsättning för att möta de behov och förväntningar våra kunder har”, säger Mikael Redin, vd Ikea Svenska AB.

Det nya e-handelslagret i Arlandastad har en yta på 30 000 kvadratmeter och kan hantera 17 000 kubikmeter volym. Det innebär cirka 20 procent av Ikeas totala e-handelsflöde i Sverige.

Det nya lagret har växt fram snabbt efter att kontraktet undertecknats så sent som i mars.

”Det har varit hektiskt, men det har gått bra. Jag är oerhört imponerad av alla som har varit inblandade, säger Morgan Hjort, Ikea AB.

Ikeas e-handel i Sverige omsatte 672 miljoner kronor under det senaste verksamhetsåret. Det betyder en tillväxt på tolv procent – och för första gången kommer mer än hälften av trafiken från mobiltelefoner.

Ambitionen för det kommande året: Att få ut närmare hundra tusen hemleveranser.

Tre snackisar
• Bygghemma köper Vitvaruexpeerten.
• Namnet klart på Axfoods nya nätapotek: Apohem.
• Adlibris lanserar app för leverans samma dag.

NOVEMBER
Black Friday-veckan krossar tidigare säljrekord

Det blir en ny, hejdundrande köpfest under Black Week, som nu definitivt vuxit ur helgen och etableras som en hel kampanjvecka.

Starka rapporter duggar tätt. Sportamore ökar trafiken med 74 procent mot föregående år, Elgiganten sålde för över en halv miljard kronor enbart under Black Friday och Media Markt, som körde rea under hela ”Black Week”, slår förra årets försäljning redan efter fem dagar.”Redan på fredag vid lunchtid hade vi slagit hela förra årets veckoförsäljning omsättningsmässigt – och då hade vi ju halva fredagen och hela lördag och söndag kvar”, berättar Jenny Pedersén, presskontakt på Media Markt.

Siffror från Klarna visar en 95-procentig ökning av omsättningen hos betaltjänsten jämfört med samma helg förra året.

Tre snackisar
• Uppgifter: Samarbete på gång mellan Ica och Ocado.
• Baltisk jätte köper Apoteksgruppen.
• Jan Wallberg lämnar Gekås efter oenighet.

DECEMBER
H&M bromsar expansionen och stänger butiker

Det är ett hack i skivan med svarta rubriker och kursras för H&M – ett kvitto på hur omfattande handelns omställning är.

Svenska modejätten tappar fyra procent i försäljning under fjärde kvartalet på det brutna räkenskapsåret jämfört med förra året.

Minskad kundtrafik till de fysiska butikerna ligger bakom.

”H&M:s försäljning online och försäljningen för övriga varumärken har varit fortsatt god. Däremot var det ett svagt kvartal för H&M-varumärkets fysiska butiker som påverkades negativt av en fortsatt utmanande marknad med minskad kundtrafik till följd av det skifte branschen genomgår”, skriver koncernen i ett pressmeddelande.

Nu ökas takten i det pågående förändringsarbetet av H&M-varumärket. ”Detta omfattar bland annat att de fysiska och digitala butikerna integreras alltmer och att optimeringen av H&M-varumärkets butiksportfölj intensifieras med fler butiksstängningar och färre öppningar som resultat”.

Tre snackisar
• Tidigare Netto-chefen Bent Holm är ny vd för Dollarstore.
• Niclas Eriksson, vd Elgiganten, utses till Handelns mäktigaste.
• E-handelsboomen: Leveranserna från Kina ökar med 65 procent.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...