Årets tillväxtföretag tummar inte på lönsamhet: ”Få som lyckas med det”

Förra året ökade Desenios omsättning med 41 procent och nu kammar de hem priset som Årets tillväxtföretag på årets Retail Awards. ”Vi är väldigt stolta och glada över det här, det är kul att uppmärksammas när man gör bra saker”, säger Desenios vd Fredrik Palm.
Annons:
Text: Andreas Heneborn
Annons:

Juryns motivering

”Genom att ständigt utmana sig själv och snabbt förändras med marknaden har Desenio blivit den ledande aktören inom sitt område. Bolaget uppvisar år efter år mycket hög försäljningstillväxt och är en värdig vinnare.”

Desenio säljer posters över nätet till nästan hela världen. 2019 landade omsättningen på 607 miljoner kronor, en ökning med 41 procent.

Vinsten i kategorin Årets tillväxtföretag är kanske därför inte så förvånande och juryns motivering lyder “Bolaget uppvisar år efter år mycket hög försäljningstillväxt och är en värdig vinnare”.

– Vi har bra tillväxt men också en bra lönsamhet och det är få som lyckas kombinera det. Med det här priset får hela bolaget ett kvitto på att det vi gör är bra, säger Desenios vd Fredrik Palm.

Fokus just nu för Desenio är den europeiska marknaden men man fokuserar även utanför de gränserna.

Förra året lanserade man i Polen, Slovakien, Tjeckien och Irland och man finns sedan innan i USA, Kanada, Australien, Japan och Sydkorea – bara för att nämna några länder.

– I den här nischen har vi än så länge bara skrapat på ytan, det finns fortfarande gott om plats att expandera på, säger Fredrik Palm.

Juryns motivering nämner att ni ständigt utmanar er själva – vad är nästa utmaning?
    – Vi möter utmaningar varje dag. Affärsidén är att sälja prisvärd konst för trendmedvetna konsumenter så det gäller att ständigt vara aktuell. Vi lägger otroligt mycket tid och energi på att trendspana och titta på den data vi har för att hålla uppe den aktualiteten.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...