Foto: Foto: Pontus Edman

Årets snackis: Så kommer du närmare kunden

NEW YORK. Snabbare utcheckning, ny skanningteknik och digitala skyltar till trots. Den stora snackisen på mässan NRF Big Show i New York är hur detaljhandeln ska komma närmare kunden.
Text: Susan Berzelius
Annons:

En av världens största retailmässor, NRF Big Show, pågår just nu i New York där 35 000 besökare möter 550 utställare och lyssnar till 330 talare.

Det handlar, förstås, om väldigt mycket teknik och hårdvara i den digitaliserade värld som detaljhandeln rör sig i. Nya sätt att underlätta för kunder i butik, till exempel genom att skanna fötterna på skokunden, varvas med mer eller mindre avancerade betallösningar som ska snabba upp kassaarbetet.

Men allra mest intresse tilldrog sig de utställare som visade upp system för att använda den information om kunden som antingen redan finns i kunddatabaser eller som kan kompletteras genom nya sofistikerad mjukvara.

– Informationen finns ju redan hos många kedjor och retailers, säger Jeff Karnes, marknadsdirektör på 3VR, ett företag som sysslar med kundbeteenden i butik.

På mässan möter retailers från hela världen leverantörer av allt från butiksrobotar till system för att använda RFID-tekniken för att effektivisera inventering och orderrutiner.

Mässan pågår till och med i morgon, tisdag.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...