Årets retailkoncept – Nordiska galleriet: ”Det känns roligt att kunna satsa och lyckas”

Nordiska Galleriet har hundra års erfarenhet i bagaget – men istället för att gå på rutin har den klassiska möbelhandlaren tagit stora kliv i en ny riktning. En utveckling som tog bolaget hela vägen till priset som Årets retailkoncept.
Text: Michael Sandsjö
Annons:

Konkurrens saknades inte i kategorin Årets retailkoncept på Retail Awards 2019.

Såväl Clas Ohlsons Lab Store som Samsungs Experience Store var nominerade, men det var ett bolag med hundraåriga anor som stal showen: Nordiska Galleriet.

Med omnikanalen på plats har Nordiska Galleriet skapat en butiksupplevelse utöver det vanliga. Eller, butiksupplevelser, för bolaget finns i såväl Stockholm som i Göteborg.

Och från att ha varit en traditionell möbelbutik erbjuder vinnarna i dag även inrednings- och arkitekttjänster, e-handel och försäljning direkt till företag.

Vd Per Sköld, styrelseordförande Axel Söderberg och marknadschef Rickard Liljeros, stakar ut riktningen inför framtiden. Och den ser ljus ut.

– Det känns roligt att kunna satsa och lyckas med våra butiker i dagar som dessa, när många pratar om hur tufft det är för fysisk retail, säger Per Sköld.

Till hösten planerar Nordiska Galleriet att tredubbla butiksytan i Göteborg. Tillväxtplanen är aggressiv.

– Bakom framgången ser vi främst tre stora förändringar: Vi har förstärkt sortimentet i de fysiska butikerna (Nordiska Galleriet satsar även på nätet), vi har utvecklat upplevelsen med bland annat egna utställningar och vi har förbättrat servicegraden, säger Axel Söderberg.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...