Årets marknadsförare om framgången: ”Vi är bra på att vara konsekventa”

Det blev Willys som tog hem Retail Awards-titeln Årets marknadsförare. Kedjan får utmärkelsen för sitt arbete med ”att minska svinnet och samtidigt engagera konsumenterna”.
Annons:
Text: Susan Berzelius
Annons:

Patrick Grabenbauer, marknads- och kommunikationschef hos Willys.

Det är andra året i rad som dagligvaruaktören Willys tar hem en åtråvärd Retail Awards-titel. Förra året blev man Årets butikskedja, nu var det priset som Årets marknadsförare som hamnade i Göteborg.

– Vi är bra på att vara konsekventa och är uthålliga, säger Patrick Grabenbauer, marknads- och kommunikationschef på lågpriskedjan, som förklaring till vinsten.

– Och vårt arbete med att minska matsvinnet och kommunicera det arbetet har uppenbarligen varit lyckat och tagits emot väl av kunderna.

Juryn för kategorin Årets marknadsförare understryker att Willys är så mycket mer än en lågpriskedja. I motiveringen står bland annat: ”Med temat Svinnsmart ska kedjan halvera det egna matsvinnet – och med kampanjen Restakuten har de skapat engagemang ända in i konsumentens kylskåp där rester blir rätter”.

Patrick Grabenbauer säger att man får många ”gillanden” och positiva kommentarer för just matsvinnsbekämpningen. Särskilt för Instagramkampanjen där konsumenter som har rester i kylen kan ladda upp foton på resterna, tagga dem och sedan snabbt få tillbaka ett receptförslag.

Juryns motivering

”Willys är mer än bara låga priser. Med temat Svinnsmart halverar kedjan det egna matsvinnet – och med kampanjen Restakuten har de lyckats skapa engagemang ända in i konsumentens kylskåp där rester blir rätter.”

– Det handlar om allt från att hjälpa kunderna att konsumera rester genom att inspirera dem med recept till att erbjuda fyndlådor med frukt och grönsaker. På så vis är både plånboken och miljön vinnare.

Vilken kanal är den bästa för att nå ut med budskapet?
– Våra medarbetare är den absolut bästa marknadsföringskanalen. Sedan följer traditionella räckviddskanaler som utomhusreklam och tv som fortfarande är viktiga för oss. Men självklart har sociala medier och andra digitala kanaler blivit viktiga också för Willys.

Hur ska ni fira?
– Det måste ju bli med tårta förstås! Jag vill att medarbetarna ska sträcka lite extra på sig och vara stolta över det arbete som vi gör.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...