Årets lojalitetsprogram skapar mervärde för kunden – och för sig själva

För att vinna pris för Årets lojalitetsprogram på Retail Awards måste företagen både ha skapat mervärde för kunden och för sig själv. Finalisterna inför årets gala är Akademibokhandelns vänner, Apoteket AB och Netonnet.
Text: Kalle Östgren
Annons:

Vinnaren i kategorin Årets lojalitetsprogram är en butik eller en kedja som aktivt och uthålligt jobbat med sin kundklubb eller lojalitetsprogram.

De ska ha skapa ett kundnära erbjudande som skapar mervärde för kunden och som ger merförsäljning för dem själva.

Finalisterna i år är: Apoteket AB, Akademibokhandelns vänner och Netonnet. Här berättar de mer om sig själva:

Erica Nyqvist, chef för Kundlojalitet och kundinsikt hos Apoteket AB, om…

…de viktigaste frågorna för lojalitetsprogrammet under det senaste året:
– Vi har fokuserat på tre saker: Omnikanalkunden och på rekryteringen av nyblivna föräldrar parallellt med att vi bytt crm-system. Med skiftet i handeln, med all tillväxt online, är det avgörande för framtiden att arbeta rätt med kunddata.

…hur de ska använda priset om Apotekets kundklubb skulle vinna:
– Till att börja med skulle vi självklart bli jättestolta, det skulle vara ett kvitto för arbetet och en sporre för hela teamet. Och vi skulle givetvis lyfta det stort i kundklubben!

…hur de tänker fira om programmet går hela vägen.
– Med hela teamet – det här är verkligen ett lagarbete, hela vägen – och givetvis tillsammans med alla våra medlemmar och medarbetare i våra fina butiker.

 

3 frågor till Cecilia Helsing, marknadschef för Akademibokhandeln

Vilka är de viktigaste framstegen för Akademibokhandelns Vänner under det senaste året?
– Att vår medlemsklubb verkligen har integrerats i hela organisationen, det har blivit så otroligt tydligt under året. Vi har också stärkt programmet genom tekniska nyheter, bland annat ett nytt crm-system. Men det är just integrationen, att det är en naturlig del för alla medarbetare, som jag ser som det allra viktigaste.

Vilka ser du som programmets tre viktigaste styrkor?
– Alla fantastiska medarbetare som med stolthet pratar med kunderna om programmet, att vi hela tiden lyssnar på vad kunden vill ha. Och att vi hela tiden utvecklar tekniken för att bli ännu mer relevanta.

Vad skulle det betyda för er om ni vinner?
– Otroligt mycket. Vi har kämpat hårt med programmet i flera år och det är så mycket roligare att jobba i lite medvind, en vinst skulle vara enande och ett kvitto på att vi tillsammans sätter kunden i centrum.

 

Hallå där Pär Gancarz, crm-ansvarig hos Netonnet

Vad är det som fört ert lojalitetsprogram framåt – och ända till final?
– Att vi koncentrerar oss på att förenkla, förenkla och åter förenkla för våra medlemmar! Och för vårt fokus på innehåll, nu finns över två hundra tips, guider och köpråd från våra experter.

Vad skulle det betyda om ni vann?
– Det skulle vara ett fantastiskt kvitto på att vi är på rätt spår. Visst kommer vi att fira internt, men våra medlemmar kommer också att märka av en vinst ¬– som skulle sporra oss att kämpa ännu hårdare för att göra Klubbhyllan oumbärlig.

Var är programmet om tre år?
– Vi har fortsatt jobba för att få ännu bättre kundinsikt, främst i digitala kanaler. Det händer mycket kring AI och andra buzzwords, men vi har fortsatt att jobba jordnära för att leverera en bra, personaliserad upplevelse. Utvecklingen går så snabbt att vi knappt kan veta själva var vi befinner oss om ett halvår. Det enda vi vet är att vi fortsätter vara lyhörda och har kommit ännu närmare kunden.

Läs mer om Retail Awards och juryns motiveringar här!

Samma ämne:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...