Foto: Gustaf Olsson

Årets logistiksatsning – Kicks: ”Vi är bara i början av vår resa”

Kicks är vinnare av Årets logistiksatsning 2019. En närmast chockad trio från företaget tog emot priset. ”Det var oväntat, men jättekul”, säger logistikchefen Thomas Lampinen.
Text: Lars Welin
Annons:

Kicks har under det senaste året gjort en spännande resa med kedjas e-handel och – framför allt – kundupplevelsen.

Med eget e-handelslager och med butiksnätet som viktiga hörnstenar har bolaget flytt fram sina positioner.

Att sedan prisas för detta kom, som sagt, oväntat för trion från Kicks som var med på årets Retail Awards-gala.

Efter att ha mottagit pris, blommor och diplom på scenen och blivit fotograferade konstaterar vd Freddy Sobin:

– Vi är ju bara i början av vår resa.

Men det har varit en snabb resa som Kicks gjort från starten i början av 2018.

Vad ligger bakom er satsning?

– Det handlar ju om vårt kundmöte som vi måste ha kontroll över. Vi outsourcar ju inte våra butiker, framhåller Thomas Lampinen.

– Det handlar också om att vi kan påverka hela kundresan, säger Jenny Vesterlund som jobbar på Kicks supply chain funktion med fokus på e-handel.

Hur har det gått så här långt?

– Vi har framför allt kunnat korta ledtider och introducera expressleveranser. Det har gett en enorm effekt, säger Freddy Sobin.

– Vi har med andra ord kunnat hålla vårt kundlöfte även när det varit högt tryck som vid black friday i höstas – och där våra motiverade medarbetare en stor del, säger Thomas Lampinen.

Vad väntar nu framåt?

– Fortsatt automatisering, fler distributionssätt och så klart att vi ska fortsätta att hålla vårt kundlöfte, säger Freddy Sobin.

– Vi jobbar också med hållbarhetsfrågorna, bland annat ska allt plast bort från vår hantering, säger Jenny Vesterlund.

Hur ska ni fira vinsten?

– Vi tre firar här i kväll och sedan blir det tårta till alla på vårt lager, de är verkligen delaktiga i det här och ska så klart vara med och fira, avslutar Jenny Vesterlund.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...