Foto: Shutterstock

Årets julklapp – det återvunna plagget: ”En klockren tidsmarkör”

Det återvunna plagget är Årets julklapp. ”Går från att vara en trend till att bli mer och mer av en hygienfaktor”, säger Jonas Arnberg, vd för HUI Research.
Text: Daniel Norman
Annons:

Kriterierna för Årets julklapp:

  • Produkten skall vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse under året.
  • Produkten skall representera den tid vi lever i.
  • Produkten skall svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter.

För 31:a året i rad utses Årets julklapp.

Efter robotdammsugaren, VR-glasögon och elcykeln lyfter HUI Research i år fram det återvunna plagget.

Med det avses kläder som helt eller delvis tillverkas av återvunnet material såväl som second hand.

– Årets julklapp illustrerar hur hållbarhet går från att vara en trend som några konsumenter och företag plockat upp till att bli mer och mer av en hygienfaktor, säger Jonas Arnberg i en kommentar.

HUI menar att det återvunna plagget krokar i tre av dagens megatrender: cirkulär ekonomi, reflekterandet över klimatförändringarna samt den snabba teknologiska innovationstakten.

– Att kunna erbjuda en hållbar kollektion är snart ett måste för alla modehandlare. Klimatoro och ny tillverkningsteknologi gör det återvunna plagget till en klockren tidsmarkör. Bra design i kombination med hållbarhet skapar efterfrågan, säger Jonas Arnberg.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...