Årets hållbara retailföretag sätter frågan främst – både internt och mot kund

Ett aktivt hållbarhetsarbetet ska genomsyra hela verksamheten hos Årets hållbara retailförtag. Finalisterna, som kan vinna pris på Retail Awards i maj, är Ica, Naturkompaniet och Apoteket AB.
Text: Miriam Järlesjö
Annons:

Den som utses till Årets hållbara retailföretag ska arbete aktivt med hållbarhet i verksamheten och i sin värdekedja - både mot leverantör och mot kund.

Det handlar om att genom affärsmodeller, metoder, ledarskap och samarbeten skapa värden ur flera perspektiv: ekonomiskt, miljömässigt och socialt.

Nyttan skapas både på lång och kort sikt.

Finalisterna inför årets gala är Ica, Naturkompaniet och Apoteket AB, här berättar de mer om sig själva:

Kerstin Lindvall, Ica Gruppens direktör för Corporate Responsibilty om...

…att vara finalist.
– Det känns jättekul, vi har ju jobbat med de här frågorna så länge och så medvetet, och att bli nominerad till en sådant här fint pris är ett bevis för att arbetet lönar sig.

…den största utmaningen med att arbeta hållbart i dagligvarubranschen.
– Det är att branschen är så mångfacetterad. Dels är det en bred palett i den egna driften, där vi jobbar med hållbarhet i allt från transporter och sortiment till kyl- och fryssystem. Dels att vi vill hjälpa våra kunder att göra hållbara val. Det är komplext, men hållbarhetsarbetet är integrerat i allt vi gör och vi mäter och följer upp alla resultat.

…nästa steg i er hållbarhetsstrategi.
– På kort sikt är det att vi vill att hela verksamheten ska vara klimatneutral år 2020. Det är en jätteutmaning, så vi lägger mycket fokus på det. Vi vill också möta kundernas behov av att göra hållbara val. Här är vi stolta över vårt digitala klimatfotavtrycksverktyg Mitt Klimatmål och våra klimatmärkta recept.

 

Hallå där Henrik Hoffman, vd, Naturkompaniet

Hur känns det att vara finalist i kategorin Årets hållbara retailföretag?
– Jättekul, det är ju ett område som vi har jobbat väldigt länge med, som vi brinner för och som vi har högt upp på agendan.

Vad är du mest stolt över i ert hållbarhetsarbete?
– Engagemanget hos våra medarbetare. Alla som jobbar hos oss tänker på hållbarhet i stort och smått, som att ta tåget i stället för flyget. Som företag arbetar vi mycket med att påverka våra leverantörer att producera grönare produkter och tillverka mer i Sverige. Vårt främsta vapen är annars våra egna produkter som håller väldigt hög kvalitet.

Vilka är era framtida hållbarhetsmål?
– Vår egen märkning Ett grönare val, ett system där våra produkter får poäng utifrån vissa kriterier, triggar våra leverantörer att bli ännu bättre. Det samarbetet vill vi utveckla, och det ska bli ännu tydligare för våra kunder vilka produkter som är Ett grönare val. Vi vill också satsa ännu mer på att utbilda personal och kunder, till exempel via materialskolor i vårt magasin 365.

 

Tre frågor till Anna Rogmark, chef HR, hållbarhet och juridik på Apoteket

Apoteket är nominerade för tredje gången – vad skulle det betyda för er att vinna?
– Det skulle betyda väldigt mycket. Tänk att få berätta det för våra medarbetare och kunder! Hållbar utveckling är en viktig del av vårt företags historia och framtid. Ett pris skulle vara en bekräftelse på att våra insatser uppskattas och sporra oss att fortsätta driva utvecklingen för ett mer hållbart samhälle.

Vilken är Apotekets viktigaste insats för en mer hållbar värld?
– Apotekets vision är ett liv i hälsa och vi vill göra det enklare att må bra. Vi hjälper människor med läkemedel och hälsa varje dag. Vi sätter även ambitiösa mål på andra områden som bidrar till en hållbar utveckling, exempelvis mångfald bland våra medarbetare. Vi tänker på helheten, det tror vi gör skillnad på lång sikt.
 
Hur ser era framtidsmål ut?
– Vi vill verka för en jämlik hälsa i samhället och ökad nytta av läkemedel. Genom att fördjupa dialogen med våra leverantörer säkerställer vi att värdekedjan är hållbar. Vi fortsätter att arbeta för att minska onödiga förpackningar, minska miljöpåverkan från läkemedel och transporter och välja miljövänliga material.

Läs mer om Retail Awards och juryns motiveringar här!

Samma ämne:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...