Foto: Gustaf Olsson

Årets butikskoncept: ”Allt viktigare att kunna erbjuda olika typer av möjligheter”

Årets butikskoncept, Ikea kök, har tagit den svenska möbeljätten ännu närmare konsumenternas hjärtan. Enkelhet är ledordet. ”Det känns väldigt hedrande”, säger Freddy Johansson, utvecklingsledare, Ikea Stockholm.
Text: Pontus Nyman
Annons:

Enkelhet är en beskrivning som varit träffande ända sedan företaget grundades av Ingvar Kamprad 1943.

Med en centralt belägen visningsbutik i Stockholm har Ikea kök nu tagit företaget ännu närmare kunderna. Både fysiskt och psykiskt. Under måndagskvällen belönades satsningen med det prestigefyllda priset Årets butikskoncept på detaljhandelns egen gala, Retail Awards i Stockholm.

– Det känns fantastiskt. Det är en bekräftelse på att man har gjort något rätt.

På 360 kvadratmeter kan kunderna botanisera bland visningsmodeller, få professionell hjälp med att planerna och beställa sitt framtida kök. I en tid med växande e-handel och förändrade handelsmönster runt hörnet blir bekvämligheten en konkurrensfördel. 

– Färre och färre skaffar körkort och därför blir det allt viktigare att kunna erbjuda olika typer av möjligheter för kunderna. Det har vi lyckats med.

Planerna just nu är att bredda butiken med ungefär 150 kvadratmeter och därigenom fördubbla kapaciteten till omkring 80 tidsbokningar per dag. Hur länge butiken blir kvar är däremot ovisst.

–  Vi skulle egentligen bara finnas i sex månader men vi har fått ett år till på oss, fram till sommaren 2019. Vad som händer därefter vet jag inte. 

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...