Arbetssökande dikterar villkoren: ”Visa att ni är med i matchen”

INFÖR RETAIL AWARDS 2020 – ÅRETS ARBETSGIVARE. Rätt person på rätt plats har aldrig varit viktigare för handelns arbetsgivare. Men se upp – nu är det den som söker jobb som dikterar villkoren. ”Lyft fram förändringen inom branschen och be om hjälp”, säger Claes Peyron, Norden- vd på Universum.
Annons:
Text: Michael Sandsjö
Annons:

Nominera till Årets arbetsgivare

För att kunna utses till Årets arbetsgivare ska företaget
aktivt ha vidtagit åtgärder för att utveckla och rusta
företaget inför framtiden. Företaget ska se medarbetarna som en viktig del i företagets framgång och har genomfört ett målmedvetet kompetenslyft.
Läs mer om kriterierna och anmäl ditt bidrag på
www.retailawards.se
Sista anmälningsdag är 31 januari.

Mitt i handelns digitala transformation skriker retailföretagen efter ny kompetens.

Men hur får du egentligen de medarbetare du behöver till ditt bolag?

Claes Peyron, Norden-vd för konsultföretaget Universum, har stor kunskap om vad som krävs av en modern arbetsgivare.

– Först och främst kan man konstatera att det är arbetstagarens marknad numera. Det ställer nya krav på rekryteringen. Mjuka faktorer, som kultur, trivsel och värderingar, spelar större roll än karriärvägar och lön, säger Claes Peyron.

Det kanske allra viktigaste framöver, oavsett bransch, handlar om transparens och ärlighet. De bolag som söker nya medarbetare behöver först och främst rannsaka sig själva, menar Claes Peyron.

– Vet man vem man själv är och vad man står för blir det lättare att skapa en profil på den man söker. Det jobbet är väldigt viktigt att göra, säger Claes Peyron.

Hur kan detaljhandelsbolag behålla kompetenta medarbetare?

Ulrika Mikkelsen, vd, Retail Staffing:

– Under några års tid har det
fokuserats väldigt mycket på kund och kundupplevelse och därför har man glömt bort företagets viktigaste resurs – medarbetarna.
– Vi tror att man måste visa och fokusera på det minst lika mycket, till exempel genom att arbeta med
employer branding, skapa tydliga karriärvägar och lyfta fram sina stjärnor internt och externt.

För handeln specifikt menar han att kommunikationen om riktningen framåt kan vara avgörande i jakten på nya förmågor.

– Med butiksdöden i hasorna måste man kommunicera att man är med i den digitala matchen. Berätta att bolaget förstår förändringen som pågår och att man behöver hjälp med den. Helt enkelt tala ärligt om utmaningarna och behoven, säger Claes Peyron.

Felrekryteringar?

Inte ovanligt och inte minst när ett företag behöver anställa snabbt.

Så här ser Claes Peyrons tre främsta råd ut till den som behöver rektrytera ny personal och helst landa nya medarbetare som passar in:

  1. Skapa tydlighet i ditt eget varumärke, så att den som söker snabbt förstår om den matchar dina förväntningar.
  2. Bestäm dig för vilken typ av person ni är ute efter nu och framöver.
  3. Skapa innehåll och medarbetarberättelser som lyfter fram dina fördelar. Sprid den positiva andan på sociala medier.

– Att vara autentisk är a och o. Dagens och framtidens medarbetare söker sig till arbetsgivare som står för bra värderingar, tänker hållbart och är ärliga i det de gör, avslutar Claes Peyron.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...