Apples nya satsning: Ultralyx

Apple vill skapa en lyxigare shopping-känsla i de egna butikerna. Det ska bland annat ske med fler externa premiumvarumärken.
Annons:
Text: Mikael Sydner
Annons:

Den här veckan dyker den lyxiga högtalaren Phantom upp i 14 av Apples butiker i USA.

Nej, det är inte en ny Appleprodukt utan resultatet av att höja premiumkänslan i Apples butiker.

Det är Angela Ahrendts, med titeln senior vice president of retail, som ligger bakom initiativet.

För några veckor sedan fick hon en demonstration av den trådlösa högtalaren från den franska tillverkaren Devialet.

– Hon agerade väldigt snabbt, från vårt första möte till hur högtalaren skulle exponeras hos Apple, säger Quentin Sannié, delgrundare av Devialet, enligt New York Times.

Det är den första externa premiumprodukten som Angela Ahrendts, som förra året kom från Burberry, tar in. De dyraste ljudtillbehören hos Apple har hittills kunnat räknas i hundratals dollar. Phantom kostar från 1 990 dollar och uppåt.

Under henns ledning har Apple också infört möjlighet till personliga bokningar för att prova de dyraste modellerna Av Apple Watch. Hon har även rensat ut i floran av tillbehör som säljs.

– Hon förstärker vår föreställning att en Apple Store är en premiumupplevelse, säger Jan Dawson, analytiker vid Jackdaw Research.

Tidigare i år har Angela Ahrendts sagt att hon har jobbat med att göra Apples butiker ”elegantare och smartare” samt att hon vill knyta shoppingupplevelserna i de fysiska butikerna och nätbutiken närmare varandra.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...