Apoteket tappar försäljning – ställer om för att möta nya kundbehov

Apotekets försäljning sjönk med 6,1 procent under det tredje kvartalet. ”Coronapandemin fortsätter att påverka våra kunders vardag och beteende”, säger vd Ann Carlsson.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Under det tredje kvartalet omsatte Apoteket AB 4 614 miljoner kronor, vilket är 299 miljoner kronor sämre än samma period förra året.

Mätt i procent rör det sig om ett tapp på 6,1 procent.

Samtidigt ser kedjan att e-handeln växer. Hittills i år har tillväxten varit 41 procent.

– Coronapandemin fortsätter att påverka våra kunders vardag och beteende. Många nya kunder har under kvartalet valt Apotekets e-handel samtidigt som delar av apotekskedjan haft färre kunder än normalt, säger Anna Carlsson i en kommentar.

Rörelseresultatet försämras, från 165 miljoner kronor i fjol till 122 miljoner kronor i år.

– Vi gör nu en större omställning där vi nyinvesterar i stor omfattning samtidigt som vi genomför kostnadsbesparingar för att säkra vår långsiktiga lönsamhet, säger Ann Carlsson.

Bland annat har den nya organisationen sjösatts.

– Den är en del av vår omställning för att möta nya kundbehov, möjliggöra viktiga investeringar inom bland annat IT och logistik och säkra långsiktig lönsamhet i nivå med våra mål, säger Ann Carlsson.

Drygt 60 medarbetare på huvudkontoret har berörts.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...