Apotea lyfter mitt i krisen – inför nattpass för att klara coronaleveranserna

Apotea har stora problem i samband med coronaviruset – med att hinna med sina kunder. ”Vi har precis dragit igång de första nattskiften. De ökade volymerna gör att vi behöver köra dygnet runt för att fixa det här”, säger vd Pär Svärdson till Market.
Annons:
Text: Michael Sandsjö
Annons:

Nätapoteket Apotea är inte ovant att slå ekonomiska rekord. Försäljningstillväxten för 2020 förväntas öka med 30 procent till 3,5 miljarder kronor och den pågående coronakrisen lär inte sätta stopp för det målet.

Tvärtom, menar vd Pär Svärdson.
Affärsmodellen, att sälja apoteksvaror på nätet, fungerar extra bra nu när svenskarna dels ombeds att stanna hemma och när en stor del av nationen faktiskt riskerar att bli sjuka.
– Vi har dubblerat försäljningen och har nått 50 000 skickade paket per dag. Men vi skulle kunna skicka 90 000 om vi haft infrastrukturen för det på plats. Det är som en rejäl Black Friday hela tiden nu, säger Pär Svärdson.

För att mäkta med det ökade trycket har Apotea precis börjat med de första nattskiften. Det 38 000 kvadratmeter stora lagret i uppländska Morgongåva kan inte sova.
Samtidigt letar Pär Svärdson efter fler möjligheter att bygga ut kapaciteten.
– Det kan handla om allt ifrån beordrad övertid till att plocka in mer folk. Vi kan inte svika kunderna innan toppen av coronakrisen ens kommit.

Pär Svärdson själv, han hamnade tidigt i karantän efter en sportlovsresa till Italien.
På plats följde han en utveckling som gick blixtsnabbt. Italien är nu ett av de hårdast drabbade länderna hittills.
– När vi var där var kring 300 personer smittade. Några dagar senare låg siffran på 20 000. Det bara smällde till, säger Pär Svärdson.

Klarade du dig från att bli smittad?
– Ja, peppar peppar. Och mig veterligen gäller det för hela bolaget. Men risken verkar ju väldigt stor att det förändras lite längre fram.

Vilken påverkan tror du att coronakrisen kommer att ha på detaljhandeln i stort? Det har ju redan hänt en hel del.
– Ja, verkligen. Även om läget inte är lika akut som för hotell-och restaurangbranschen och för resesektorn kommer vi att få se många som inte klarar sig. Framför allt de som inte mådde så bra innan coronakrisen. Andra större bolag, typ Ikea, går förstås inte heller så bra nu, men där finns det rätt mycket pengar att förlora innan det blir kris på riktigt, säger Pär Svärdson.
 

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...