Foto: Foto: Jamin Pirnia

Ännu en tuff månad för modebutikerna – nu laddar branschen för Black Friday

Modehandeln fortsätter att ha en utmanande höst. Både kläd- och skohandeln tappade i oktober. ”Kalendereffekten gjorde det inte lättare”, säger Svensk Handel Stils ordförande.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Klädfackhandeln tappade 5,6 procent i försäljning i oktober månad visar Stilindex från Svensk Handel. För skobutikerna såg det ännu dystrare ut, försäljningen sjönk med 9,6 procent jämfört med samma månad i fjol mätt på jämförbara enheter och i löpande priser. 

– Oktober blev ingen bra månad för modebutikerna. Kalendereffekten gjorde det inte lättare då det var en lördag mindre i oktober i år jämfört med förra året, säger Michael Sandström, ordförande i Svensk Handel Stil, i en kommentar. 

Hittills i år, januari-oktober, har klädhandeln tappat 2,2 procent och skohandeln 2,7 procent. 

– Som vanligt finns det både de som går bättre och de som går sämre bland företagen som rapporterar – resultatet är ett snitt. Vi får signaler om att rapportörernas e-handel, som inte ingår i Stilindex, ökar och bidrar till ett något bättre resultat, säger Michael Sandström. 

November 2016 gick modehandeln bra, mycket tack vare Black Friday. 

– Klädhandeln ökade då med 5,6 procent och skohandeln steg med hela 21,5 procent efter att snö i början av november ökade efterfrågan på vinterskor. Det återstår att se om Black Friday har samma lockelser år men hösten blir en utmaning, säger Michael Sandström. 

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...