Änglamark grönast i handeln när kunderna får välja: ”Ny design speglar varumärkets värderingar”

Änglamark hamnar på första plats när svenska folket rankar Sveriges grönaste varumärke. Överlag spelar varumärkenas miljö- och hållbarhetsarbete allt större roll och fyra av tio svenskar är beredda att välja bort aktörer som inte är tillräckligt gröna.
Annons:
Text: Helen Preutz
Annons:

Om undersökningen

Sveriges Grönaste Varumärke har sedan 2008 genomförts av konsultföretaget Differ. I undersökningsdelen har närmare 1 000 respondenter i åldrarna 15-75 år deltagit.

Änglamark hamnar i topp i Differs årliga undersökning där svenskarna för åttonde året i rad har utsett Sveriges grönaste företag i utvalda branscher.

”Vi har fortsatt rulla ut Änglamarks nya design som bättre speglar varumärkets värderingar, det vill säga naturlighet, äkthet, transparens och modernitet”, skriver företaget.

En omfattande kampanj med provsmakning i ett hundratal butiker och ett samarbete med Spritmuseet i Stockholm kring framtidens mat har också bidragit till ökad försäljning under året trots att hela eko-segmentet tappat, tror Änglamark.

I kategorin dagligvaror hamnar Coop åter i topp och gör dessutom sitt bästa resultat någonsin.

Apoteket AB står återigen som apoteksbranschens vinnare och liksom i fjol tar Polarn O Pyret hem vinsten i kategorin kläder, följt av Åhléns och Lindex.

Undersökningen visar att aktörernas miljö- och hållbarhetsarbete spelar allt större roll för kundernas val.  I genomsnitt väljer fyra av tio konsumenter bort varumärken de inte tycker är gröna nog. 

Att göra gröna val blir allt lättare, anser konsumenterna.

I genomsnitt uppger fyra av tio att det är svårt att göra gröna val medan en tredjedel anser att det är enkelt. 

Lättast anses det vara att välja grönt inom dagligvaruhandeln medan modehandelen anses knepigast. 

En möjlig förklaring kan vara att dagligvaruhandeln arbetar aktivt med märkningar vilket är mindre vanligt inom modehandeln. 

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...