Anders Tegnell om Black Friday-kampanjer i fysisk butik: ”Inte lämpligt”

Black Friday närmar sig. Samtidigt ökar smittspridningen av coronaviruset i samhället. Nu ger statsepidemiolog Anders Tegnell sin syn på stundande shoppinghögtid.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

I stora delar av Sverige avråds allmänheten från besök i fysiska butiker och köpcentrum. 

Samtidigt håller detaljisterna öppet. 

– Butiker behöver samtidigt ha öppet. I de råd som riktar sig mot butiker står det att man ska begränsa antalet besökare, man ska sprida ut öppettider så mycket som möjligt och försöka gå över till en digital hantering där det går, säger Anders Tegnell i en intervju med Dagens Industri. 

Black Friday närmar sig. De kedjor som planerar kampanjer i fysisk butik bör tänka om, menar han. 

– Det är inte lämpligt att man har väldigt mycket handlande vid ett tydligt tillfälle. Alla de här intensiva shoppingperioderna som vi är på väg in i behöver absolut spridas ut och så mycket som möjligt behöver läggas över på digitala kanaler. 

Samtidigt finns risken att trängseln blir stor hos postombuden i stället. 

– Man kanske behöver arrangera alternativa utlämningsställen så att man inte har så mycket trängsel, säger Anders Tegnell. 

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...