Foto: Foto: Andreas Heneborn

Amerikansk storsatsning på kompetens i handeln

NRF och USA:s största detaljister gör en jättesatsning för att höja kompetensen i handeln. ”Vi måste göra vårt land starkare och det startar med jobben”, säger Ellen Davis, chef för för NRF Foundation.
Text: Mikael Sydner
Annons:

Det nya programmet går under namnet Rise Up (Retail industry skills & education) och är en utbildning som har skräddarsytts av detaljhandeln för att ge personer den kompetens de behöver för att säkra jobb inom handeln och sedermera kunna avancera med lovande karriärer.

Utbildningen administreras av NRF Foundation och backas upp av 21 detaljister, bland annat Walmart, Target, Neiman Marcus Disney Store, Target och Macy’s.

Rise up-utbildningen ska ge deltagarna grundläggande kunskaper inom en rad områden som kundservice, ekonomi, inventering och teknologi.

– Det finns 100 000 lediga jobb inom retail som väntar på de som går den här utbildningen, säger Ellen Davies.

Utbildningen, som är på cirka 20 timmar, riktar sig till alla oavsett bakgrund och kan genomföras online eller i klassrum i samarbete med allmänna och ej vinstdrivande utbildningspartners.

Rise Up kommer också att drivas internt hos detaljisterna för att utbilda redan anställda.

Efteråt får deltagarna ett utbildningsbevis i form av en ”digital badge” som visar att man är kvalificerad att jobba i handeln.

Projektet finansieras i första hand av the Walmart Foundation och NRF Foundation.

– Vi är stolta över att jobba med NRF och andra detaljister för att hitta nya sätt att attrahera, utbilda och behålla talang, säger Greg Foran, vd för Walmart US.

Utbildningsprogrammet presenterades under söndagen när NRF Big Show drog igång.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...