Foto: Shutterstock

Amazon vill knäcka passformskoden – skannar kundernas kroppar

E-handelsjätten bjuder in kunder att skanna och mäta sina kroppsmått.
Annons:
Text: Kalle Östgren
Annons:

Amazon satsar på att lösa en av e-handelns och modeshoppingens stora knäckfrågor: Att minska returerna genom att öka precisionen i storleksangivelserna när kunderna beställer.

Därför bjuder e-handelsjätten in slumpvis utvalda kunder som frivilligt kan komma till ett av Amazons kontor i New York – för att skanna sina kroppar och avslöja sina exakta mått.

Under en 20-veckorsperiod ska kunderna infinna sig varannan vecka för att öka förståelsen av ”hur kroppar kan ändra form över tid”.

Som tack ger Amazon de kroppsskannade kunderna presentkort värda upp till 250 dollar.

Projektet kopplas, skriver Digital Trends, till att Amazon nyligen förvärvat startupföretaget Body Labs  och uppges sätta samman ettt team som ska jobba med 3D-skanning och statistiska modeller för klädstorlekar som kan stötta e-handelsbeställningar.

Bakgrunden är också att Amazon satsar allt mer på modesegmentet och bland annat lanserat Prime Wardrobe för Prime-medlemmar. Konceptet erbjuder premiummedlemmarna att kunna beställa flera storlekar av ett plagg och utan kostnad returnera de som inte passar.

Men större exakthet kan Amazon minska returprocenten och också – i ett större perspektiv – hitta sätt att hålla ett av företagets skenande kostnadsställen i schack: Leveranserna.

Men Susan Ashdown, professor vid Cornell University, varnar för att kroppsskanning är komplext.

– Det är mycket mer komplicerat än många tror. Hur kläderna passar dig beror på så många saker, till exempel hur du håller dina axlar och vinkeln på dina ben, säger hon.
 
Om Amazon kan knäcka den här koden, skriver Digital Trends, kan det markera början på en ny era för modeshopping på nätet.

Andra e-handelsjättar arbetar också med metoden, till exempel skannar Zalando kunders fötter för att öka precisionen i beställningarna. 

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...