Amazon är nummer fem i Storbritannien – större än Marks & Spencer

Nätjätten har ökat omsättningen med drygt en femtedel under fjolåret och står nu för fyra procent av alla pengar som spenderas i den brittiska detaljhandeln.
Text: Lars Welin
Annons:

Amazon är nu större än etablerade kedjor som John Lewis, Marks & Spencer och Aldi. Det visar färska beräkningar från analysföretaget Global Data.

Medan e-handelsmarknaden i Storbritannien ökade med drygt åtta procent i fjol uppskattas Amazon ha ökat omsättningen med 22,5 procent och har därmed runt en tredjedel av hela den brittiska e-handelsmarkanden.

Tillväxten gör att Amazons marknadsandel uppgår till 4,2 procent av den totala detaljhandeln. Nätjätten hamnar därmed på femte plats efter Tesco, Sainsbury’s, Asda och Morrisons.

På tio i topp-listan är därmed nätjätten större än John Lewis, Marks & Spencer, Aldi, Boots och Dixons.

– Med tanke på Amazons fenomenala framgång och den begränsade tillväxtprognosen för detaljhandeln under de närmaste fem åren, är det ingen överraskning att kedjor är angelägna om att komma igång och öka sin onlineförsäljning i ett försök att driva omsättningen via en ny försäljningskanal, säger Sofie Willmott, senior analytiker på Global Data.

Hon betonar också att Amazon är största aktör som inte i huvudsak säljer dagligvaror.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...