Foto: Shutterstock

Alla tror inte på högtryck – blandade känslor i handeln inför sommaren

Dagligvaruhandeln skiner i kapp med vädret när det vankas midsommar och grilltider. Även bland e-handlarna stiger optimismen medan man är mer negativ inom sällanköpshandeln. Det visar Handelsbarometern från Svensk Handel.
Text: Daniel Norman
Annons:

Framtidsindikatorn

  • Ett index baserat på förväntningarna kring försäljningen, antal anställda och lönsamhet med ett neutralt värde på 100.

 

– Det fina junivärdet har visat att sommaren står för dörren och handlarna är splittrade i sin framtidssyn. Dagligvaruhandeln ser med tillförsikt på sommaren samtidigt som sällanköpshandeln ger en mer dyster sommarprognos. Tillväxten i sällanköpshandeln sker på nätet och det påverkar butikernas framtidstro, säger Svensk Handels vd Karin Johansson i en kommentar.

Framtidsindikatorn för de fysiska butikerna sjunker med 0,8 enheter i juni jämfört med förra månaden till ett index på 94,9. Det beror främst på en ökad pessimism inom sällanköpshandeln (-3,2 procentenheter till 86,2). Bland dagligvaruhandlarna stiger optimismen och indexet förbättras med 1,6 procentenheter från i maj till 103,6.

E-handlarnas index stiger med 11,1 procentenheter till 116,6.

– E-handlarnas ökade optimism ökade mest i juni, trots att branschen brukar gå något svagare under sommaren. E-handelsoptimismen har dock varit svagare hittills i år än i fjol så det återstår att se om detta är ett trendbrott, säger Karin Johansson.

Samma ämne:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...