Foto: Shutterstock

Alla handlare jublar inte över sol och värme – vissa branscher hoppas på regn

En fjärdedel av handelns försäljning sker under sommarmånaderna. Vädret påverkar vilka butiker som gynnas, visar Svensk Handels sommarrapport.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

I sin Sommarrapport uppskattar Svensk Handel att en fjärdedel av detaljhandelns omsättning, 207 miljarder kronor, sker under sommaren.

Klädhandeln, sporthandeln, järn- och bygghandeln, färghandeln och dagligvaruhandeln är branscher som normalt sett får en försäljningsskjuts under sommaren.

Vädret har inverkan.

Inom sällanköpshandeln hoppas handlarna på mulet väder, 48 procent av handlarna menar att det gynnar dem visar Svensk Handels undersökning. Inom dagligvaruhandeln däremot hoppas man på sol. 51 procent anser att det påverkar försäljningen positivt.

– När vi har en varm sommar blir det fler grillmiddagar, vilket gynnar dagligvaruhandeln. En regnig sommar gynnar i stället näthandlare och butiker i sällanköpshandeln, säger chefsekonom Johan Davidson i en kommentar.

Att fler turister besöker Sverige under sommaren och det gynnar handeln, menar Svensk Handel.

– Sommartid innebär en ökad turism till Sverige och det ger många handlare ett uppsving i försäljningen. Turisterna lägger nästan var tredje krona som de spenderar under semestern i detaljhandeln, säger vd Karin Johansson.

Det är bara i dagligvaruhandeln som handlarna tror på ökat lönsamhet under sommaren. Inom sällanköpshandeln och e-handeln tror de flesta att den blir lägre eller oförändrad.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...