Foto: Foto: Shutterstock

Alibaba-chefen om skiftet: Made in China har blivit Made for China

NRF Big Show är slut för den här gången. Mässan avslutades med tunga namn som Alibaba och Tommy Hilfiger under gårdagen.
Text: Thomas Karlsson
Annons:

Efter tre intensiva dagar avslutades den stora retailkonferensen NRF Big show, som lockat runt 35 000 besökare från hela världen till New York, på tisdagen med Tommy Hilfiger.

Modeikonen själv berättade hur företaget med den senaste teknologins hjälp, som AI, artificiell intelligens, AR,  augumented reallity, VR, virtuell reality, appar, chattar och sociala medier har lyckats med konststycket att förnya varumärket Tommy Hilfiger och hitta nya hängivna kunder.

Men det är framför allt med FAME – kändisar inom Fashion, Art, Music och Entertainment, som Tommy Hilfiger har blivit ett hett namn.

Spektakulära modeshower,  marknadsföringskampanjer och sociala media-event har fått det 37-åriga varumärket att bli de ungas favorit.

– Om de är fans till artisterna så kan de nu också bli fans till Tommy Hilfiger, sade han inför en fullsatt konferenssal.

Tommy Hilfiger berättade hur hans företag förnyat varumärket.

Tidigare under dagen drog Alibaba storpublik då Lee McCabe, vice vd Nordamerika för jätteföretaget, jämförde den amerikanska och den kinesiska marknaden.

– Förr sade man Made in China lite nedvärderande, nu innebär Made for China enorma möjligheter, sade han och gav ett exempel:

– Om ett par år kommer nära hälften av konsumtion av den globala lyxvaror ligga i Kina.

Lee McCabe visade siffror på hur näthandeln har exploderat i landet, samtidigt som man fortfarande ligger efter exempelvis USA på andelen köpcentrum per invånare.

– Kina svarar för 27 procent av den globala e-handeln medan USA har knappt 10 procent, påpekade han.

Den allra största enskilda e-handelsdagen är Singles day, den 11 november. Då lades 812 miljoner order. Bland annat såldes 100 000 Iphone X under 50 minuter, 100 Masseratis på 18 sekunder och 350 Alfa Romeos på 35 sekunder.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...