Aktieanalytikernas ord väger tungt i medierna

H&M slaktades av rubriksättarna i går. Modekedjan missade analytikernas förväntningar och sågades – trots ett miljardlyft. Är börsanalytikerna Handelns Mäktigaste?
Text: Helena Tell
Annons:

Fakta/ Handelns Mäktigaste 2014

Tidningarna Market och Icanyheter har nominerat 58 kandidater som bedöms ha haft mest makt och påverkan på svensk detaljhandel under det senaste året.

Nomineringarna gör inte anspråk på att vara vetenskapliga. Nomineringsjuryn har utgått från kriterierna mediegenomslag, formell makt, informell makt och extraordinära faktorer.

Genom en digital och öppen nomineringsprocess på Market.se ska ytterligare tio kandidater vaskas fram. Den pågår till och med 7 oktober.
Omröstningen för att ranka handelns 68 mäktigaste 2014 startar den 8 oktober och pågår till och med 9 november.

Varför totalt 68 kandidater? Jo, anrika branschtidningen Icanyheter utkom för första gången 1968.

Börsanalytikernas hade höga förväntningar på H&M när de i går presenterade sin kvartalsrapport. När lönsamheten inte nådde upp till de nivåer som analytikerna hade hoppats på blev rubrikerna i landets affärstidningar hårda. ”H&M-flopp pressar ned index” och ”Besvikelse för nätjätten” skrev bland annat Dagens Industris nätupplaga.

Kommentarerna rasade in. ”Analytiker – börja räkna”, ”Besvikelse, kalldusch, katastrof. Blir det konkurs nu?”, ironiserade en annan.

Såväl börsanalytikerna som Dagens Industris chefredaktör Peter Fellman och H&M:s IR-chef Nils Vinge är nominerade till Market och Icanyheters omröstning Handelns Mäktigaste 2014.

När Market granskade börsanalytikernas makt (nummer 47-48/2012) kommenterade Nils Vinge deras genomslag i media:

– Det är okej att ha höga förväntningar på oss. Problemet uppstår när media okritiskt ställer utfallet i förhållande till analytikernas genomsnittliga förväntan, sade han då.

Även analytikerna själva anser att deras roll överdrivs.

– Analytiker får ofta skäll och anklagas för att räkna fel eller dåligt. Men vår roll överdrivs eller misstolkas ofta. Vår roll är att vara sparringpartners åt investerare, sade en analytiker som ville vara anonym till Market.

Vilken person – eller företeelse – har störst makt i svensk detaljhandel? Det kan du vara med och avgöra. Nominera dina kandidater här.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...