Åhléns värvar prisad marknadschef – lämnar Ikea efter fem år

Åhléns värvar Ikeas svenska marknadschef. Patrik Nygren Bonnier efterträder Lina Söderqvist på posten. ”Ett företag med många intressanta möjligheter”, säger han.
Text: Daniel Norman
Annons:

I slutet av oktober utsågs Åhléns  Lina Söderqvist till Årets marknadschef. Veckan efter kom beskedet att hon lämnar varuhuskedjan för att bli vd för RNB-ägda Departments & Stores. 

Nu har Åhléns gjort klart med hennes efterträdare. Det blir Patrik Nygren Bonnier, i dag marknadschef för Ikea Sverige. 

– Patrik Nygren Bonnier, med sin erfarenhet från både detaljhandel och att driva framgångsrika varumärken med starka värderingar, kommer att bli en stor tillgång för Åhléns som nu befinner sig i en förändringsresa mot fullskalig omnihandel. Bredden i hans erfarenhet ger extra tyngd – han har arbetet i reklambranschen, banksektorn och på Ikea som är ett av Sveriges mest välkända varumärken med fantastiska kampanjer, säger vd Gustaf Öhrn. 

Innan han kom till Ikea var Patrik Nygren Bonnier marknadschef hos Swedbank Försäkringar. Han har också jobbat länge inom reklambranschen där han startade egna byrån Vargen. 

I början av året utsågs även han till Årets marknadschef, den här gången var det Marknadsföreningen som prisade. 

– Jag har haft fem fina år på Ikea och är stolt över vad vi har åstadkommit för varumärket. Jag ser nu verkligen fram emot att börja jobba på Åhléns, ett företag som har haft en självklar plats i många svenskars liv sedan 1899. Det är ett starkt värderingsdrivet företag med ett brett, attraktivt sortiment och med många intressanta möjligheter, inte minst när det gäller det digitala erbjudandet, säger Patrik Nygren Bonnier själv i en kommentar. 

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...