Foto: Daniel Norman

Åhléns-varuhusen hade det kämpigt med försäljningen – som rusade online

Åhléns försäljning sjönk något under förra året. Samtidigt växte förlusten. ”Påverkades av de investeringar vi gjort”, säger PR- och kommunikationschef Weronica Nilsson.
Text: Daniel Norman
Annons:

Åhléns AB, som driver varuhusen i Sverige och som är moderbolag till Åhléns Outlet och Beauty Bargain, omsatte 4,75 miljarder kronor förra året, ett tapp på 0,79 procent.

– Omsättningen för 2018 påverkades negativt av tre varuhusstängningar som gjordes och renovering av City-varuhusen i Stockholm och Göteborg som genomförts under året, säger Weronica Nilsson till Market.

Vid utgången av året hade Åhléns 60 varuhus i Sverige.

Försäljningen i jämförbara enheter sjönk med en procent.

Däremot växte Åhléns kraftigt online, tillväxten var 94 procent.

Där sker en fortsatt satsning. Bland annat har sortimentet breddats och expressleveranser har införts.

Rörelseförlusten växte, från 66 miljoner kronor 2017 till 153,7 miljoner kronor 2018.

– Vad gäller rörelseförlusten så påverkades den av investeringar vi gjort i nya verksamheter och initiativ, en svag modehandel och en större avskrivning av det gamla affärssystemet som nu ersätts med ett nytt, säger Weronica Nilsson.

Bolaget skriver i bokslutet att man under 2018 haft ett stort fokus på att sänka kostnaderna och att ett besparingsprogram genomförts.

I slutet av året fattade Åhléns beslut om en ny affärsplan som går ut på att varuhusen ska vara en marknadsplats. Arbetet med att utveckla det pågår, både i fysiskt och online.

Om man ser till hela Åhléns-gruppen, dotterbolagen inräknat, så ökade omsättningen. Enligt siffror från ägare, Axel Johnson, omsatte verksamheten 4,809 miljarder kronor i fjol.

Lyftet online och satsningen på Åhléns outlet låg bakom det.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...