Åhléns och Kicks gör inköp tillsammans: ”Behöver förändra vårt arbetssätt”

Framöver ska Åhléns och Kicks göra sina inköp tillsammans. Ägaren Axel Johnson slår kedjornas inköpsenheter till en. ”Vi möjliggör synergier som gynnar kunderna, säger koncernchef Mia Brunell Livfors.
Text: Daniel Norman
Annons:

Från och med 1 december kommer Åhléns och Kicks att göra sina inköp av skönhetsprodukter tillsammans.

Kedjornas inköpsavdelningar slås ihop till den nya enheten Axbeautyhouse.

– Skönhet är en viktig sektor för Axel Johnson och genom att skapa Axbeautyhouse möjliggör vi synergier mellan Åhléns och Kicks som gynnar kunderna. Det blir också ett fundament för att framåt stärka Axel Johnsons position inom skönhet, säger vd och koncernchef Mia Brunell Livfors i en kommentar.

Det är bara inköpen som ska göras gemensamt. I övrigt fortsätter Åhléns och Kicks att agera som enskilda varumärken.

Cathrine Wigzell, i dag affärsområdeschef inom skönhet hos Åhléns, ska leda den nya inköpsenheten.

Den nya enheten kommer att ledas av Cathrine Wigzell, i dag affärsområdeschef inom skönhet hos Åhléns.

– Dagens skönhetskunder ställer helt nya krav än tidigare och för att möta deras efterfrågan på bättre produkter och service behöver vi förändra vårt arbetssätt och skapa nya sätt att konkurrera. Genom Axbeautyhouse kommer vi att kunna skapa starkare erbjudanden till våra kunder, säger hon.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...