Foto: Shutterstock

Åhléns i mindre kostym – här testar kedjan nytt format: ”Nyttja ytor mer effektivt”

Åhléns testar ett mindre format. Varuhuset i Täby är numera hälften så stort. ”Vi behöver nyttja våra ytor mer effektivt”, säger PR- och kommunikationschef Weronica Nilsson.
Text: Daniel Norman
Annons:

Förra fredagen nyinvigde Åhléns sitt varuhus i Täby centrum.

Där passar kedjan på att testa ett nytt koncept.

– Inom Åhléns gör vi flera saker för att möta förändringar i omvärlden och nya köpbeteenden och för att få bättre lönsamhet. En del är att vi behöver nyttja våra ytor mer effektivt och därför testar vi nu ett mindre varuhusformat, säger Weronica Nilsson och fortsätter:

– Vi tror på handelsplatsen Täby centrum och vill finnas där i ett mindre, mer effektivt format som anpassats till dagens och framtidens kundbehov.

Ytan har i stort sett halverats. Varuhuset har helrenoverats och byggts om enligt kedjans senaste varuhuskoncept med ny inredning och nytt golv.

– Vi erbjuder ett kurerat sortiment inom skönhet, hem och mode i en överskådlig yta med samlade kassapunkter. Genom att allt finns på ett plan ökar vi tillgängligheten för våra kunder och medarbetare, säger Weronica Nilsson.

Åhléns testar fler nyheter i varuhuset, bland annat har avdelningar och kategorier flyttats om för att skapa en mer inspirerande miljö. Skönhetsavdelningen har växt.

Kan ni komma att ta konceptet till andra orter?
– Det är möjligt men nu vill vi först testa och dra lärdomar, därefter får vi se hur vi går vidare, säger Weronica Nilsson.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...