Adlibris säger upp personal vid sin kundservice: ”Anpassar efter nya behovet”

Adlibris säger upp elva personer från sin kundservice i Morgongåva, ett resultat av att e-handlaren renodlat sin verksamhet. ”Arbetsuppgifterna har minskat”, säger HR-chefen Linnea Wiklund.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Adlibris säger upp personal vid sin kundtjänst i morgongåva, rapporterar Sala Allehanda. 

Uppgifterna bekräftas av Linnea Wiklund som säger till tidningen att det är ett resultat av att bolaget bytt strategi efter att ha haft problem med lönsamheten. 

– Vi har renodlat vårat kunderbjudande. Vi har också jobbat med att förbättra leveranserna och kvalitén. Det sammantaget har gjort att arbetsuppgifterna på kundservice minskat. De vi gör nu är att anpassa bemanningen efter det nya behovet.

34 personer jobbar vid bolagets kundservice, 26 i den grupp som berörs av uppsägningarna där antalet tjänster blir elva färre. 

Neddragningarna görs trots att Adlbris ökat försäljningen under pandemin. 

– Vi har absolut haft ett bra år 2020, det är något som vi såklart är glada för. Oavsett om vi har ett bra år eller inte, är det viktigt att vi som företag har en bemanning för det behov som finns, säger Linnea Wiklund. 

Sedan 2018 outsourcar bolaget delar av sin kundservice till konsulter i Manilla, berättar Sala Allehanda. De ersätter inte, enligt Linnea Wiklund, ordinarie personal. 

– Vi jobbar med konsulter i Manilla för att ha en flexibilitet, exempelvis om det är en ökad sjukfrånvaro eller om vi får ett tillfälligt ökat behov. Men vi har grundbemanningen på kundservice i Morgongåva, och det planerar vi att ha framåt också, säger hon. 

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...