Adlibris nystar in nya kunder i sitt garn: ”Överväldigande intresse”

Adlibris lockar kunder till sina butiker med ett nytt succé-event: stick-kafé. ”Det ger positiva försäljningseffekter”, säger Jessica Claesson, butikschef på Adlibris i Göteborg.
Text: Andreas Dyrberg Skog
Annons:

Det första stick-kaféet ordnades i Göteborg i februari. Det blev succé och är nu ett månatligt arrangemang i butiken. Totalt har de ordnat sex stick-kaféer.

Nu har satsningen även exporterats till butiken på Kungsgatan i Stockholm, som ordnade sitt första stick-kafé i går, torsdag.

– Det var ett överväldigande intresse trots att vi smög igång satsningen. Vi fick stänga anmälningen i förtid. Det kom 30-35 gäster och det var precis vad vi hade plats för. Vi kommer att fortsätta med stick-kaféer en gång i månaden, säger butikschefen Hans Håkansson.

Idén föddes i butiken i Göteborg, där det också finns en medarbetare som har goda stick-kunskaper.

– Garn har varit en populär del av sortimentet sedan starten och tanken är att våra butiker ska vara mötesplatser, säger Jessica Claesson.

Kaféerna ordnas på kvällstid och har olika teman. Besökarna är övervägande kvinnor i varierande åldrar.

– Det är ingen utbildning utan det kräver att man har lite förkunskap, men vår expert är på plats och hjälper till. Gästerna har med sig sina projekt och sitter tillsammans och utbyter idéer och inspiration, säger Jessica Claesson.

Har träffarna påverkat försäljningen?

– Ja, vi ser positiva försäljningseffekter. Vi ordnar kaféerna på tider då det vanligtvis är ganska lugnt i butiken.

Har det här gett mersmak – blir det fler event?

– Absolut, det vill vi jättegärna och har sedan tidigare återkommande författarkvällar. I takt med att sortimentet utvecklas ser vi större möjligheter till samarbeten med leverantörer, till exempel i samband lanseringar.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...