Foto: Johan Marklund

Adlibris får friare tyglar efter Bonniers styckning: ”Kan bli ännu snabbare”

Adlibris blir mer självständigt inom Bonnier. Förändringen välkomnas av e-handlarens vd. ”Vi kan bli ännu snabbare”, säger Johan Kleberg till Market.
Annons:
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Bonnier har hittills drivits som en enhetlig koncern med affärsområden och en balansräkning men ska kommande årsskifte delas upp i tio delar.

Därmed får Adlibris friare tyglar.

– Styrelsen för Bonnier AB har tvingats att hantera en bred koncern och det är svårt att ha överblick på allt. E-handeln har ju andra frågeställningar och därför är jag positiv till den kommande förändringen, säger Johan Kleberg.

Vilka blir de främsta skillnaderna som du ser det?

– Samarbeten med andra aktörer – som också på olika sätt är verksamma inom e-handeln – förenklas.

Bedömer du att Adlibris blir mer snabbfotade?

– Jag tror inte att det blir någon större skillnad. Det känner vi att vi redan har kunnat vara, säger Johan Kleberg.

Market har berättat om Adlibris breddade erbjudanden med mer än bara böcker.

Senast om tjänsten Go – med leveranser inom en timme i Stockholms innerstad.

– Det är ett väldigt spännande koncept när konsumentbeteendet förskjuts mer åt bekvämlighet och snabbhet.

Är du nöjd med de första månaderna?

– Adlibris Go utvecklas bra. Hittills har det varit mycket helgprodukter. Kunderna beställer dricka, chips och sådant, säger Johan Kleberg.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...