Foto: Getty Images

86 procent av svenskarna tror på reafusk – och de har fog för det visar undersökning

Sju av tio butiker har höjt priserna inför Black Friday. Det visar Pricerunners kartläggning. ”Den som handlar på nätet gör klokt i att jämföra priser”, säger vd Nicklas Storåkers.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Sju av tio butiker har höjt priserna inför Black Friday, visar Pricerunners  årliga kartläggning. På tretton procent av produkterna har priset höjts med mer än 29 procent. 

– Den som handlar på nätet gör klokt i att jämföra priser och noga kontrollera prisutvecklingen på den produkt man tänkt fynda. Det går att följa prishistorik, och vi uppmanar alla som vi vill vara säkra på att göra ett äkta fynd att säkerställa att de fått det billigaste priset, säger Nicklas Storåkers. 

Många svenskar misstänker också reafusk. Enligt en undersökning som Yougov gjort på uppdrag av Pricerunner uppger 86 procent av svenskarna att de inte litar på att produkten verkligen är ett fynd. 

– Black Friday-rean har många bra erbjudanden. Det finns ändå en del erbjudanden 
som ser lite för bra ut. Vår analys visar att 63 procent av erbjudandena kommer att 
sjunka ytterligare i pris efter Black Friday, säger Nicklas Storåkers. 

Enligt en undersökning som prisjämförelsesajten gjorde förra året sjönk priset på 63 procent till ännu lägre nivåer under en sexmånadersperiod efter Black Friday. 

Detta då prisutvecklingen på 11 800 varor populära produkter analyserades. 

41 procent av dem såldes för sitt lästa pris på Black Friday, om man jämför med en sexmånadersperiod innan. 

23 procent av produkterna var verkligen som billigast under shoppinghögtiden, de kunde varken köpas billigare före eller efter. 

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...