Foto: Jamin Pirnia

2018 var tufft – nu tar skojätten nya tag: ”Arbetar med att ställa om”

Skohandeln hade ett tufft 2018 – Nilson Group likaså. ”Vi utvecklades i paritet med marknaden”, säger marknadschef Gustav Löfving. Nu tar koncernen nya tag.
Text: Daniel Norman
Annons:

Försäljningen inom skobutikerna och deras e-handel, mätt i jämförbara enheter och löpande priser, sjönk med 3,4 procent förra året. Det enligt siffror från Svensk Handel Stil.

– Det var tufft även för oss, säger Gustav Löfving till Market.

Han berättar att Nilson Group utvecklades i paritet med marknaden.

– 2018 blev året då skobranschen fick känna på den stora förändringen i konsumentens beteende och en ny typ av konkurrens.

– Vi ser nu med tillförsikt fram emot ett bättre 2019 som redan börjat bra. Nu arbetar vi med att ställa om företaget så att vi kan fortsätta vara störst på skor i Skandinavien.

2016 lanserades konceptet Feet First där Nilson Group samlar flera av sina koncept under ett och samma tak. Det kompletterades med en e-handelsplattform med samma namn för att skapa en sömlös upplevelse.

– Det finns i dag tolv Feet First-butiker i Sverige, berättar Gustav Löfving.

Några fler Feet First-butiker är inte planerade.

Däremot ska Din Sko i Kupolen bli en multi koncept store för  Din Sko, Ecco och Nilson Shoes.

– Att samlar flera varumärken under ett och samma tak har varit lyckosamt för oss, varför vi väljer att göra det även i Borlänge. Med vårt koncept kan vi på det sättet tillfredsställa en bred målgrupp och hitta effektivitet i driften av butiken, säger Gustav Löfving.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...