15 000 produkter kan vara för mycket – Clas Ohlson ser över sitt sortiment

Clas Ohlson har 15 000 produkter i sitt sortiment. I framtiden kan det bli färre. ”Vi går igenom kategori för kategori”, säger vd Lotta Lyrå.
Text: Daniel Norman
Annons:

Clas Ohlson befinner sig mitt i ett stort förändringsarbete.

– Vi har tittat över vår position och vilken omvärld vi lever i. Målet är att växa bolaget lönsamt och då behöver vi förbättra både vår digitala närvaro och vårt sortiment. Vi behöver driva tillväxt på ett nytt sätt, säger Lotta Lyrå till Aktiespararna.

Kedjan ska göra kostnadsbesparingar på 200–250 miljoner. Fokus ligger på Norden och på att växa online. Butikerna i Storbritannien och Tyskland stängs.

En översyn av sortimentet sker också.

– Det är en del av kedjan att se över produkterna. Vi går igenom kategori för kategori, säger Lotta Lyrå.

I dag finns 15 000 produkter i sortimentet, det kan vara för många enligt Lotta Lyrå.

Hon säger till Aktiespararna att det handlar om att anpassa sortimentet från butik till butik.

– Olika butiker kan se ut på olika sätt. En butik vid Ringens köpcentrum (Stockholm) eller vid Hornstull (Stockholm) kanske har allt du behöver i en lägenhet, men inte lika många byggrelaterade produkter som en butik på landsbygden har.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...