Foto: Jamin Pirnia

14 år senare – nu har Eskilstuna hamnat högst upp på Biltemas lista

”Snart öppnar Biltema”. Så har snacket gått i Eskilstuna sedan det stod klart att företaget köpt mark i Skiftinge 2005. Men andra halvan av 2020 är planen att varuhuset verkligen slår upp portarna. ”Nu står Eskilstuna högst upp på vår lista. Vi behöver komplettera våra varuhus i Mälardalen”, säger Biltemas marknadschef Johan Gerdevåg.
Text: Marie Hillblom
Annons:

Ett helt nytt köpcentrum ska etableras i Skiftinge, precis intill E20. Det blir totalt 35 000 kvadratmeter handel och här utgör Biltemas nya varuhus 7 000 kvadratmeter.

Redan 2005 köpte Biltema mark här. Men inget hände.

Det har tagit tid?
– Marken räckte inte till, säger Johan Gerdevåg till Market om varför det dröjt.

Eskilstuna halkade ner i Biltemas prioritetslista.

– Men nu ligger det högst upp, säger Johan Gerdevåg och förklarar att företaget behöver komplettera med varuhus i Mälardalen.

– Mälardalen är viktigt och köpstarkt och vi saknar delar i den södra regionen, säger han och pekar på att nu finns dubbla Biltemavaruhus i Södertälje, varuhuset i Haninge byggs om till Nordens största och Botkyrka har också sitt Biltema.

Företaget finns redan i Örebro och Västerås.

– Vi vill korta ner längden som våra kunder behöver åka. Det ska vara nära till varuhusen, säger Johan Gerdevåg och menar att varuhuset i Eskilstuna därmed behövs.

Projekteringen för varuhuset i Skiftinge är nu i sitt slutskede. Byggstarten kommer att ske under 2019 och 2020 är det sedan dags för öppning.

– Det brukar ta nio månader från byggstart, säger Johan Gerdevåg.

Det nya varuhuset i Eskilstuna skapar ett 25-tal jobb.

– Vi tror på läget och etablerar utefter köpläge och kommunikationer.

Att ytterligare handel skapas i Skiftinge av fastighetsägaren Maxfastigheter ser Biltema positivt på.
– Alla grannar är bra grannar. Det ökar omsättningen, säger Johan Gerdevåg.

Och Biltemas etablering i Mälardalen behöver inte vara färdig i och med att varuhuset i Eskilstuna öppnar.

– Nu kollar vi in mindre orter, med under 50000 invånare. Alla orter är intressanta. Vi ska dubbla butiksantalet och då jobbar vi med alla orter.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...