Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Innehåll från Market.se

Vikten av ett starkt employer brand

– och det enkla knepet som avslöjar hur ni kan stärka ert

Publicerad: 3 maj 2022, 12:58


Hur du agerar som arbetsgivare och vad du kan erbjuda dina anställda är något som är viktigt om du vill attrahera ny arbetskraft. Men hur gör man för att stärka sitt employer brand och vad innebär det egentligen? 

Att jobba med sitt Employer Brand eller arbetsgivarvarumärke är viktigt om man vill attrahera rätt typ av medarbetare och förstärka sitt team med de bästa talangerna. Men det är inte alltid helt självklart hur bra ens arbetsgivarvarumärke är – eller hur man kan förändra det. Lite kortfattat handlar employerbranding om arbetet med att på ett trovärdigt och äkta sätt lyfta fram vad företaget eller organisationen står för och erbjuder som arbetsgivare. Ett tydligt och konsekvent employer brand – arbetsgivarvarumärke – hjälper till att både locka nya medarbetare och kompetenser på arbetsmarknaden och att behålla nuvarande medarbetare. 

Medarbetarna är de viktigaste ambassadörerna 
Det viktiga att tänka på är att ens medarbetare är de viktigaste komponenterna när man vill mäta sitt employer brand.  Genom att ha nöjda medarbetare har man bättre förutsättningar att locka till sig andra talanger. Vi vet alla att de flesta av oss gillar att prata om vårt arbete – både det som är positivt och negativt. Om ni har en dålig ledning, usla arbetstider, betalar låga löner och snålar med förmåner så finns det en stor risk att ni skjuter er själva i foten – för vem vill arbeta på en sådan arbetsplats? Att kontinuerligt jobba med att undersöka hur medarbetarna trivs, hur mycket inflytande de har över sin arbetssituation och vad de saknar är därför a och o om man vill att ens anställda ska agera som varumärkesambassadörer. 

Viktigt att tänka på vid platsannonsering 
För att attrahera kandidater som sträcker sig längre än till medarbetarnas vänner och bekanta kan det också vara en god idé att på ett tydligt och enkelt sätt hitta marknadsföringskanaler där man kan nå ut med sina värderingar och berätta om hur det är att arbeta hos er.  
– Ett knep är att tänka till en extra gång när man skapar sina platsannonser. Försök att lyfta de fördelar och förmåner som finns på just ert företag och förmedla det på ett sätt som lockar rätt målgrupp, säger Madeleine Larsson, säljansvarig på Jobb & Karriär på sajten Market.se och fortsätter: 
– Sen är det såklart viktigt att man når ut med sina platsannonser på rätt plattformar – så att man är synlig där ens målgrupp befinner sig.  

Madeleine Larsson
Kontakta mig här

Market Jobb & Karriär
Platsannonsering på Market.se är det självklara valet för alla som vill nå beslutsfattare inom detaljhandeln. Sajten har 110 000 unika besökare i månaden och bjuder på artiklar, undersökningar och ekonomiska granskningar från branschen.

Nyhet: Varje tisdag får läsarna en sammanfattning av det mest relevanta materialet från veckan som gått via analysbrevet Market Insights.

Boka ditt employer brandingpaket här

Texten är en annons från Market.se