Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Innehåll från Channable

Spara tid och skapa lönsamhet: Ledande e-handelsvarumärken använder automation för att växa

Numera är det näst intill omöjligt att föreställa sig digital marknadsföring utan automatisering, vilket de företag som ligger i framkant inom området har varit snabba att inse. De vet att du inte bara sparar värdefull tid, utan också gör en större vinst, tack vare automatiserade flöden och kampanjer för sökmotorannonsering (SEA). Varumärken som Ideal of Sweden, Suitable och TUI har banat väg: De automatisera sina försäljnings- och marknadsföringsprocesser genom att förlita sig på intelligenta program.

Publicerad: 3 juni 2022, 09:04


Den snabbt föränderliga online-marknaden är överfylld av oerhört sofistikerade algoritmer, som ofta är svåra för oss människor att förstå och än mindre att navigera i. Det är egentligen inget att bekymra sig om eftersom algoritmerna kan visa sig vara mycket användbara. Låter du ett verktyg ansvara för optimering av dina flöden och automatisering av dina annonser, öppnar det helt nya möjligheter för skalning.

Intelligenta program för automatisering av försäljnings- och marknadsföringsprocesser används av många ledande e-handelsvarumärken, vilket också gör att de snabbt och effektivt kan skaffa nya kunder. Följande exempel visar hur de faktiskt har dragit nytta av automatisering.

Ideal of Sweden: Automatiserad distribution av annonser

Ideal of Sweden – ett modemärke som skapar trendiga tillbehör till mobiltelefoner – har 26 webbplatser, ett dussin affiliatenätverk och marknadsplatser samt annonserar på alla tänkbara sociala medieplattformar. De förlitar sig på automatisering, där varje enskild marknadsföringskanal har sin egen kravställning vad gäller produktdata. Det är alltid en utmaning, speciellt när du hanterar flera kanaler, att sätta alla parametrar korrekt. Channables feed management-verktyg har möjliggjort för Ideal of Sweden att automatisera merparten av sin annonsdistribution, vilket tillåter dem att behandla i snitt 100 000 kundorder per dag.

TUI: Dynamiska och automatiskt uppdaterade erbjudanden

Flexibla och effektiva processer för att säkra sin position på den (digitala) marknaden är inte viktigt enbart inom detaljhandeln. Även researrangören TUI använder Channable för automatisering av sökannonser och digitala marknadsföringskanaler. TUI Group har ett mycket dynamiskt och snabbrörligt produktsortiment och deras annonser måste ständigt vara uppdaterade, till exempel när det kommer till tillgång. Med hjälp av Channable uppdaterar TUI sina olika kampanjer och annonser automatiskt med en enda datakälla. Resultatet: Du hittar aldrig ett online-erbjudanden från TUI som inte är tillgängligt.

Suitable: Skräddarsydda annonser

Suitable är ett varumärke inriktat på mode för män. De använder inte bara Channable för att automatisera skapande och uppdatering av sina annonser och kampanjer utan även för att, helt automatiskt med hjälp av relevanta prestandadata, optimera dem. Produkter delas med hjälp av Channable Insights automatiskt in i strategiska kampanjer, baserade på Return on Ad Spend (ROAS) och klick – eller utesluts eventuellt helt, något som gör att Suitables budget för marknadsföring endast allokeras till lönsamma produkter och på att generera konverteringar för produkter som annars inte skulle synas.

Automation: Få det att fungera för dig!

Rätt använt frigör automatisering något av det viktigaste du har: Tid. Den tid automatiseringen frigör kan du i stället använda till det som verkligen är viktigt – att fokusera på din egen e-handelsstrategi.

Vill du lära dig mer? I följande white paper får du mer information och tips om automatisering av sökmotorannonsering (SEA) och om hur du bäst optimerar kampanjer för Google Shopping.

www.channable.com

Texten är en annons från Channable