Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Innehåll från Channable

Så kommer digital marknadsföring utvecklas under 2022–2025

Att man behöver ha framförhållning som en del av e-handelsbranschen är knappast en hemlighet. Om du vill kunna hävda dig uppe i toppen är det oerhört viktigt att rida på de trender som råder kring digital marknadsföring! Att ligga steget före konkurrenterna är dock lättare sagt än gjort. E-handeln är en kraftfull sektor som ständigt förändras och utvecklas, vilket kan göra det svårt att dra slutsatser om framtiden.

Publicerad: 2 maj 2022, 06:35


Channable har därför satt ihop en exklusiv e-bok med utlåtanden från experter runtom i Europa. Key trends in e-commerce and digital marketing for 2022–2025: How to create impactful ad campaigns innehåller pålitliga prognoser för hur trenderna inom e-handel och digital marknadsföring lär utvecklas de närmaste tre åren. Ta del av utlåtanden från framstående marknadsbyråer som Wink, ClickBoost, Bluebird, Havas och SavvyRevenue!

Ladda ner vår e-bok här och gör verksamheten redo för 2025.

Så optimerar du verksamhetens omnichannel marketing

Elena Ferreras arbetar som Paid Media Manager på marknadsbyrån Wink och uttrycker betydelsen av omnichannel marketing – både idag och i framtiden: “omnichannel kommer att vara viktigare i våra digitala kampanjer och strategier, och skapar en 360 graders upplevelse oavsett var användaren befinner sig (fysisk butik, e-handel), vilken enhet de använder eller var de sedan slutför ett köp.”

Omnichannel marketing handlar helt enkelt om att skapa en sömlös kundupplevelse. Oavsett om kunden hör av sig via e-post, klickar runt i en webbshop eller besöker en fysisk butik ska varumärket kännas enhetligt! Ricardo Riemslag – PPC Director på marknadsbyrån Dentsu – förklarar i sin tur vikten av att regelbundet samla ihop, mäta och jämföra omnichannel-annonsernas framgång för att hålla kvaliteten på topp:

“Vi vill fortsätta att testa mer och mer för att jämföra och optimera kampanjer inom vår omnichannel-strategi och då kollar vi kontinuerligt på inkrementell räckvidd och värdefluktueringar.”

Försäljning via sociala medier är på framfart

Idag sker 10 % av all e-handel genom sociala medier! Socialhandeln har i dagsläget en omsättning runt 492 miljarder dollar, och den här oerhörda summan lär tredubblas innan 2025. I Channables e-bok får du flera experttips på hur du bäst ökar verksamhetens försäljning via sociala medier de kommande åren. Timo Fleer – Chief Innovation Officer på marknadsbyrån ZEO – uttrycker till exempel vikten av att engagera målgruppen och skapa en meningsfull relation:

“Allt börjar med att vara relevant för kunden. Skicka inte bara ut ditt budskap utan var istället en del av kulturen runt den sociala plattformen.” 

Att skapa en meningsfull relation betyder också att kundernas åsikter ska få synas. Timo Fleer förklarar vidare att det är en god idé att utnyttja sociala medier för att få relevant feedback från kunderna:

“Det finns en stor fördel för socialhandel med den direkta feedbacken som man får från kunder. Ibland är kommentarerna fulla med klagomål, feedback eller råd. Det vore suveränt om sociala plattformar började implementera produktrecensioner som en funktion.” 

Ligg steget före konkurrenterna – ladda ner vår e-bok

Channables e-bok innehåller inte bara utlåtanden om hur omnichannel marketing och socialhandeln kommer utvecklas fram tills 2025. Du får också ta del av smarta tips och pålitliga trendprognoser om allt från personalisering till sökordsannonsering och Augmented Reality (AR). Ladda ner e-boken Key trends in e-commerce and digital marketing for 2022–2025: How to create impactful ad campaigns redan idag för att ta del av samtliga utlåtanden!

Ladda ner vår e-bok här och gör verksamheten redo för 2025.

Texten är en annons från Channable