söndag29 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera
Innehåll från Columbus

Online och offline konkurrerar inte – de bildar en värdefull helhet

Onlinehandeln må vara den typ av handel som är top of mind hos många, speciellt under Black Friday- och julhandelstider. Under 2021 stod e-handeln i Sverige för 16 procent av den totala försäljningen inom detaljhandeln, vilket innebär att även om e-handelförsäljningen är stor, dominerar fortfarande de fysiska butikerna.

Publicerad: 29 november 2022, 12:14


Varför kämpar då så många detaljhandlare med att dra nytta av alla potentiella fördelar med butiksnätverk, både offline och online? Läs våra tre tips i denna artikel, med råd från Columbus retailexperter, och ladda ner vår rapport direkt om du vill få en fullständig överblick över hur du uppnår en fantastisk kundupplevelse i detaljhandeln.

Få ut det mesta av din butiksportfölj

För samman det bästa av online-upplevelsen – bra priser, urval, hastighet – och bekvämligheten hos shoppingupplevelsen i butiker som är skapad för att inspirera.

Låt den fysiska butiken komplettera: Exponera era varor på ett sådant sätt att kunderna kan se och känna på dina produkter och bli inspirerade. Det är något som online helt enkelt inte kan erbjuda. Butiken är också en möjlighet till mer direkta kontakter med kunderna.

Låt onlinebutiken komplettera din fysiska butik, och vice versa.

Sluta med silotänkandet

Att sluta med silotänkandet kan vara avgörande för ert företag.

Viktigast är att erkänna att både butik och online spelar lika värdefulla roller – och att de båda är viktiga för ett framgångsrikt detaljhandelsföretag. 

Framgångsrika återförsäljare inser att de fysiska butikerna kan driva onlineförsäljning på samma sätt som online kan driva butiksförsäljning. Det kan handla om att en butiksassistent beställer en vara online som är slut i butiken till en kund, eller har merförsäljning till en kund som ”klickar och hämtar" eller returnerar en onlinebeställning i butiken. Det handlar om att återförsäljarna bryr sig om att kunden handlar med dem som varumärke, inte med dem som enskilda kanaler.

Kombinera kunnande i butik och online

Precis samma som gäller online gäller också för upplevelsen i butik –  servicenivån måste vara felfri och friktionsfri –  och det är här återförsäljarna kan ställas inför utmaningar. Processerna behöver vara smidiga och medarbetarna behöver veta att de kan göra varumärket levande och representera er positivt, eftersom butiken är ett skyltfönster för ert varumärke. De ska vara ambassadörer. De ska känna att de befinner sig på världens bästa arbetsplats och ta till sig företagets värderingar som återförsäljare.

Lär dig mer om hur du hanterar utmaningen med att driva din fysiska butik i vår nya Rapport: Achieve excellent customer experiences in retail, som tagits fram i samarbete med Retail Gazette. Ladda ner rapporten här.

Av: Louise Fruelund Hermansen, Retailexpert på Columbus.

www.columbusglobal.com

Texten är en annons från Columbus