Öka försäljning och lojalitet med en digital returprocess
Det fanns en tid då e-handlare var ovilliga att göra returprocessen alltför enkel. Om det är lätt för en kund att skicka tillbaka något, är det då inte mer troligt att de gör det?
Publicerad: 2 juni 2023, 11:00
Den tiden är förbi. Om smarta kunder år 2023 inte kan hitta en tillfredsställande returpolicy hos en viss handlare kommer de helt enkelt att leta efter en bättre.
Och en enkel returprocess har stora fördelar för handlaren. Det hjälper dem att bygga upp förtroende, trovärdighet och lojalitet hos konsumenterna. När den hanteras digitalt ger den verkliga data om en handlares returer, vilket hjälper dem att åtgärda eventuella problem med köpupplevelsen eller produkterna.
Det är alltså viktigt att snabbt få en konsumentvänlig process på plats. En som är professionell, lätt att använda och som gör returprocessen enklare för både kunder och lager.
Majoriteten av mjukvaruplattformarna för delivery management hävdar att de erbjuder en returlösning. I själva verket är det ofta fråga om en omvänd leveransprocess. Det är osannolikt att detta ger konsumenterna den användarvänliga upplevelse som de förväntar sig. Det gör det svårare för företaget att använda data från returer för att lösa vanliga problem och förbättra verksamheten.
nShifts Returns-lösning hjälper handlare att bygga upp lojalitet genom att göra det enkelt att returnera – och den hjälper e-handelsföretag att omvandla 30 procent av returerna till byten.
Av: Philipp Goldberg, Product Director Return, nShift
nShift har nyligen lanserat en "Essential"-nivå av sin Returns-lösning, som kan implementeras inom en vecka. Det ger handlare:
Ett toppmodernt användargränssnitt - som är lätt att använda och navigera i.
Integration med delivery management - så att returalternativen tydligt visas online, vilket gör det lättare för konsumenten att välja.
Spårning av returer - så att butiker och lager kan förutse när returnerade varor kommer tillbaka.
Returdata - gör det möjligt för företag att lösa vanliga problem, vilket gör returer mindre sannolika i framtiden.
Snabbhet - med Returns Essential kan returprocessen vara igång inom en vecka.
Skalbarhet - i takt med att antalet returer ökar bör handlare automatisera fler aspekter av returprocessen, till exempel återbetalningar. nShift-kunder kan enkelt uppgradera från "Essential"-nivån för att inkludera dessa tjänster.
Ta reda på mer om Returns Essential här.
Läs mer i den nya nShift-guiden "Från retur till kundbevarande: bygga upp förtroende och samtidigt öka intäkter och lojalitet".
Om nShift
nShift är den världsledande leverantören av lösningar för leveranshantering i molnet som möjliggör friktionsfri leverans och retur av nästan en miljard försändelser i 190 länder årligen. nShifts programvara används globalt av e-handel, detaljhandel, tillverkning och 3PL-avsändare. Företaget har sitt huvudkontor i London och Oslo. Det har över 500 anställda på kontor i Sverige, Finland, Norge, Danmark, Storbritannien, Polen, Nederländerna, Belgien och Rumänien.
Texten är en annons från nShift