måndag27 mars

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera
Innehåll från Retail Talks

Nytt avsnitt av Retail Talks: ”Rädda lönsamheten med smart användning av data”

Nyckeln till högre lönsamhet kan finnas i den data som redan finns insamlad. Genom att använda den effektivare kan butiker och kedjor bli vinnare på marknaden. ”Det finns en enorm potential”, säger Daniel Ågren på Ica Sverige i årets första Retail Talks från Market.

Publicerad: 6 februari 2023, 13:49


Detaljhandeln står inför många tuffa utmaningar med svagare ekonomi, lägre konsumtion och högre kostnader. Ett sätt att nå framgång är att bli effektivare, något som de flesta i branschen funderar mycket på just nu.

Nyckeln till högre effektivitet – och lönsamhet – kan finnas i den egna verksamheten i form av den data som finns insamlad. Genom att använda denna data på ett mer strukturerat sätt och med hjälp av maskininlärning (ML) och artificiell intelligens (AI) kan det ge betydande vinster.Om detta handlar årets första avsnitt av Retail Talks som Market gör i samarbete med Google. Här beskrivs bland annat om hur man kan lära sig förstå ML och AI och hur detta kan bli användbara inslag i vardagsarbetet.

– Detta är kraftfulla verktyg som kan göra oss unika på marknaden, framhåller Fredrik Rynger, Digital Native Cloud Adviser på Google.

Medverkar gör även pris- och informationsföretaget Pricer som har en hel del erfarenheter på området att dela med sig av.

– Med AI kan man hantera stora datamängder och göra sina prognoser mer träffsäkra, säger Serge de Gosson de Varennes, Head of Data & Analytics på Pricer.

– Alla i branschen tittar på de företag som kommit längst i den här processen.

Ett sådant exempel är Carrefour i Spanien som ställt om till en mer datadriven organisation. Från Sverige deltar Ica Sverige som har stora mängder data, bland annat från det väletablerade kundlojalitetsprogrammet.

– Det finns en enorm potential för vår bransch, inte minst i att få ihop den digitala och fysiska kundresan, säger Daniel Ågren, Director Data & Analytics på Ica Sverige, i programmet.

Med i avsnittet finns även affärsutvecklaren och entreprenören Patrice Lusth, som ser på området ur ett större och mer strategiskt perspektiv. Inte minst i förhållande till dagens ekonomiska läge.

– Data handlar lika mycket om att skapa lärande organisationer. Och de bästa företagen kommer starkare ur en kris, konstaterar hon.

Se senaste Retail Talks här

Ta även del av tidigare Retail Talks:

Hösten 2022

Våren 2022

Se aktuella konferenser, webbinarier och andra event för dig som arbetar med retail

Texten är en annons från Retail Talks