Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Innehåll från Nets

Konsumentbeteendet har förändrats: Här är möjligheterna för svenska handlare

Nets data och marknadsinsikter pekar på betydande förändringar i konsumentbeteendet efter pandemin. Vi har identifierat tre trender inom den fysiska handeln och e-handeln, som svenska handlare kan utnyttja för att få en tillväxtfördel.

Publicerad: 18 oktober 2021, 21:16


Coronapandemin har haft en enorm och förödande effekt på den globala ekonomin. Men marknadsinsikter från Nets tyder på att förändringarna i konsumentbeteendet även utgör en unik möjlighet för handlare. 

– Genom analyser av Nets olika datakällor såsom transaktionsdata, konsumentdata och lokala marknadsinsikter, kan vi se hur pandemin påverkat konsumentbeteendet både online och offline och vilka av dessa trender som sannolikt kommer att fortsätta, säger Patrick Höijer, Sverigechef och CCO för storkundsverksamheten på Nets.

Balansen har skiftat

Över hela Norden, har balansen mellan den fysiska handeln och e-handeln skiftat. Data från Nets konsumentundersökning tyder dock på att det finns en stark vilja bland alla nordiska konsumenter att återgå till att handla i fysisk butik. 

– Baserat på dessa insikter, finns det tre viktiga möjligheter som svenska handlare borde ta vara på för att öka sina intäkter och förbättra kundupplevelsen. 

1. Investera i en starkare integration mellan digitala och fysiska säljkanaler

Att kunna erbjuda en stark unified commerce-upplevelse, där digitala och fysiska säljkanaler integreras sömlöst, är viktigare än någonsin. 

– Pandemin har gjort att allt fler konsumenter handlar online och även de äldre generationerna har börjar handla mera på nätet. Trots detta, föredrar fortfarande cirka två tredjedelar av svenskarna att handla i fysisk butik. Vinnarna blir de som kan erbjuda en sömlös kundupplevelse, skräddarsydd efter kundens preferenser och behov, säger Patrick Höijer.

2. Erbjud flera olika digitala betalningsalternativ

Med den stadiga minskningen av kontanter och med mängden olika digitala betalmetoder som konsumenter föredrar, blir det allt viktigare för företag att kunna erbjuda flera olika digitala betalningsalternativ, både på nätet och i den fysiska butiken. 

– Att kunna erbjuda ett brett utbud av digitala betalmetoder lönar sig. Avsaknaden av önskad betalmetod är den näst vanligaste orsaken till att köp avbryts på nätet. Samma gäller den fysiska handeln, där saknaden av det föredragna betalsättet också resulterar i förlorad försäljning, säger Patrick Höijer. 

3. Glöm inte dina internationella kunder 

I takt med att reserestriktionerna lyfts, kan den fysiska handeln också vänta sig en ökning i andelen internationella kunder. De flesta föredrar att använda sitt nationella kort när de betalar och inom e-handeln är lokala preferenser ännu tydligare. 

– Om du har en internationell kundbas, blir det ännu viktigare att kunna erbjuda olika betalmetoder och vara medveten om skillnaderna i föredragna betalsätt bland olika nationaliteter, säger Patrick Höijer. 

Besök nets.eu för att få tillgång till den fullständiga versionen av artikeln och läsa mera om hur konsumentbeteendet har förändrats, vilka betalmetoder som är de mest populära, samt vad svenska företag kan göra för att anpassa sig till de nya preferenserna.

Läs mera om hur svenska företag kan använda dessa insikter på Nets.eu. 

Texten är en annons från Nets