Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Innehåll från Facebook

Intersport digitaliserade reklambladet – och sänkte kostnaderna med 82 procent

Ett alternativ till tryckt direktreklam. Med Facebooks Instant Experience lyckades Intersport sänka kostnaderna och öka försäljningen i fysiska butiker.

Publicerad: 6 oktober 2021, 09:19


Den digitala direktreklamen är en viktig komponent när Intersport, världens största butikskedja för sportartiklar, tar nästa steg för att utveckla sin marknadsföring. Som ett led i detta testade man Facebooks annonsformat Instant Experience – där mottagaren kan inspireras, spendera tid med varumärket och enkelt ta del av de bästa erbjudandena.

– Vår generella tro är att digital kommunikation även driver butiksförsäljning på ett kostnadseffektivt sätt. Men hjälp av Facebook kunde vi sätta upp ett tydligt ramverk för att testa hypoteser och utmana gamla sanningar, berättar Johan Uhrbom, Media Operations Manager på Intersport.

En smidig helskärmsupplevelse

Instant Experience lanserades för att ge annonsörer ett format med en helskärmsupplevelse, specifikt utformad för mobilen, med minimala laddningstider. 

– Idag finns det en väldigt låg tolerans för friktion, och antalet konverteringar kan minska med hela 20 procent för varje sekunds fördröjning i laddningstiden, berättar Johnas Liljegren, Head of E-commerce, Facebook Sverige.

Tanken är att formatet, som är upp till tio gånger snabbare än en standardsida på mobilen, ska ersätta den gamla tidens kampanjsida, samtidigt som det fungerar bra som komplement till befintliga landningssidor.

– När du klickar på en annons på Facebook eller Instagram leds du direkt in i en mer rik och uppslukande helskärmsupplevelse där du som konsument ges möjlighet att ta del av olika erbjudanden. Här kan bilder, rörligt och inspirerande innehåll leva sida vid sida och du som marknadsförare får chans att ”hänga” lite längre med kunderna. 

Digitalt reklamblad

Intersports kampanj bestod av en kombination av videoannonser och Instant Experience. Filmerna, som till exempel var synliga i flödet på Facebook och Instagram, hade en tydlig ”call to action” och ledde vidare till Instant Experience-formatet, som var en digitaliserad version av Intersports tryckta reklamblad.

– Med hjälp av vår kunddatabas och andra datapunkter så kunde vi definiera en modell som visade på effekt även i butik, vilket ger oss självförtroende och en mycket bättre holistisk förståelse för hur vår kommunikation skapar effekt för hela kedjan, både online och i butik, säger Johan Uhrbom.

Den digitala kampanjen kostade 82 procent mindre än ett tryckt reklamblad och gav hela 14x return on ad spend. Ett intressant resultat är dessutom att 73 procent av köpen skedde i fysiska butiker.

– Det var lite överraskande och speciellt intressant var det att bryta ner per region. Eftersom vi är en kedja med butiker över landet så gav det oss många insikter i hur vår distribution kan se ut. Vi är glada att vi både kan nå våra kunder effektivt med en bra frekvens samtidigt som det driver försäljning. Men samtidigt är det viktigt att säga att köpresan idag är komplex och vi tror på en helhet där vi kan möta våra kunder på deras villkor, konstaterar Johan Uhrbom.

Läs mer om Instant Experience och Intersports kampanj här

Texten är en annons från Facebook